lördag 29 januari 2011

Kate Morton, Den glömda trädgården

Tre kvinnors historia vävs samman och sammanflätas genom åren. Vi får följa Eliza, Nellie och Cassandra i deras sökande efter svar och att hitta sina rötter. Allt börjar med att Nellie får veta som vuxen att hon är ett hittebarn, att hon hittades övergiven på kajen i Melbourne, att den familj hon älskar inte är hennes. Dom enda ledtrådarna hon har är en vit koffert och en sagobok och ordet Sagoberätterskan. Hon har inga minnen av hur hon hamnade där hon hamnade. Det går ett halvt liv innan hon börjar sitt sökande efter svar. Men vissa omständigheter sätter stopp för hennes letande. Och Cassandra som i arv efter Nellie får en stuga, Klippstugan och Sagoboken, fortsätter letandet. Resan tar henne till England och Black Hurst Manor. 

Boken berättas ur tre vinklar, Elizas ca år 1913 och några år framåt, Nellies år 1975 och Cassandras år 2005. Språket flyter på fint genom dessa tre historier, varje del har sin känsla och sin ton. Dom tre kvinnorna är olika och varje del präglas av den tid som den utspelas i. Jag är väldigt förtjust i hur en gömd trädgård och en labyrint spelar en stor roll, hänvisningarna till en favoritbok gör mig väldigt glad och även att författarinnan till denna bok faktiskt dyker upp på Blackhurst Manor! ( Författarinnan är Frances Hugdson Burnett, Den hemliga trädgården). En annan sak som gör mig förtjust är den sagobok som spelar en väldigt stor roll i boken, en del av dessa sagor återberättas med och dom är väldigt vackra och trivsamma att läsa. Jag slukade denna bok, en sk "toalettbok" (om jag får använda ditt uttryck Mams?). Jag läser allt ivrigare för att få reda på vad som egentligen hänt och vill veta svaret nu. Det är en trivsam och varm läsning, en läsning som får mig att må bra och njuta av lässtunden.

Julklappsbok ifrån minsta systern och hennes pojkvän.

1 kommentar:

  1. Då får man sätt upp denna bok på lånelistan. Verkar väldigt intressant, speciellt som det är en "dassbok".
    Fick tips om en författare vid namn Marianne Cederwall som Christer tyckte var bra, och den fanns i pocket så den är beställd. Vi kanske kan gör ett byte i påsk. Sedan beställde jag Blondie en sann historia om en kvinnas uppväxt och händelser som gjorde att hon blev den hon blev. Säkert en magstark bok som man kan bli påverkad av.
    I dag är vi lite dassiga pappa och jag men vi skall ute och lufsa med lilleman, solen skiner -5 och sedan kom P och P lite middagssugna, så det blir kalops i dag. Ha en bra söndag.
    Älskar dig.

    SvaraRadera