fredag 3 juni 2011

Maj

En ännu en månad har gått, även denna full med bra böcker. Blev väldigt mycket läst denna månad, men går hemma ju så vad ska man göra. Sen gömmer listan även två ungdomsböcker, en novellsamling och två väldigt tunna böcker som lästes ut på väldigt kort tid. Jag hinner ju inte recensera alla böcker, då hade jag fått ägna väldigt mycket tid här framför datorn och det orkar jag inte med, men är det någon bok jag inte skrivit en längre rec om så säg bara till så ordna jag till det. *ler* Dom jag inte skriver kort rec om här i listan dom finns det en längre rec om här på bloggen.

Maj
* Monica Ali, I köket **** Gabriel Lightfoot är köksmästare på Imperial Hotel men han planerar i hemlighet att öppna en egene restaurang. Så en dag hittas nattstädaren död i källaren och allt Gabriel byggt upp raseras som ett korthus. Välskrivet, intressant och trevlig läsning.
*David Nicholls, En dag *****
*Kate Morton, I det förflutna ****
*

*Richard Monatari, Dödscenen *** Byrne och Balzano får ytterligare ett väldigt svårt fall att lösa. Denna gång är det en person som härmar dödscener ur välkända filmer och snart så är jakten i full gång. Även denna är välskriven och full av action. Mörkt men inte för mörkt.
*Sissel-Jo Gazan, Dinosauriens fjädrar ** Denna bok gilla jag inte väldigt mycket och minns ärligt talat inte mycket av. Det är en forskarstudent som skriver en uppsats om att dinosaurierna härstammar ifrån fåglar. Mord inträffar, flera olika bihistorier påbörjas, flera spår leder runt en och jag fann det en aningen rörigt. Nä denna bok passade inte mig alls.
*Michael Conelly, Svart Eko *** Här får vi möta Harry Bosch för första gången, en egensinnig kriminalare och en enstöring till man. Jag gillade denna bok, fann Bosch intressant att följa om än en aningen butter och inåtvänd. Fallet i sig var otrolig välskrivet och spännande. Gillar miljön med, Hollywood och Los Angels.
*Jessica Koltherjan, Nattfjäril *****
*Anna Gavalda, En dag till skänks **** Fyra vuxna syskon ska på ett bröllop men bestämmer sig att för en dag rymma, strunta i alla måsten och krav. Bara få vara tillsammans dom fyra. En vacker, stillsam och tankvärd liten bok (den e pytteliten, mindre än en pocket). Jag älskar verkligen Gavaldas språk och känsla.
*Richard Montari, Villebråd **** Ännu en gång möte vi Byrne och Balzano, denna gången är fallet som får verkligen mörkt och otroligt skrämmande. Ett fall som är kopplat till sagor och till Philiadelphias mörka floder.  Tätt skrivet och svarta undertoner.
*Jonas Karlsson, Det andra målet *** En novellsamling, där alla noveller på något sätt hör ihop. Rappt skrivet, kort och kärnfullt.
*Marcus Zedgwick, De som går igen ****
*Jenny Valentine, Hitta Violet Park ****
*

*Tad Williams, Slottet i Skuggmark **** Del ett i en fantasyserie som utspelar sig i landet Eion.
*Tad Williams, Den skinande mannen ****Del två i samma serie. Skriver mer om dom senare.
*Lena Kjersen Edman, Böcker som samtalar(F) *** En intressant och faktaspäckad bok om hur böcker tenderar att samtala mellan varandra. Handlar om Intertextualitet. Om handlingar som återkommer och om rollfigurer som får nytt liv av en helt ny författare. Oerhört fascinerande.
*Giorgi Falleti, Jag dödar **** Monaco, ett glittrande paradis där allt handlar om yta och pengar. Där lyx är ett vardagsbegrepp. Nu har en seriemördare tagit sitt grepp om paradiset och han ringer i förväg och varna i radion att han dödar. Detta är en tegelsten till deckare, ca 650 sidor. En längre rec kommer då denna bok kräver mer utrymme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar