tisdag 27 mars 2012

Länkar och hopkopplingar

Jag läste för en tid sedan (rättare sagt några år sedan) Benrangel av Stephen King. En ruskig bok men som jag kände att det inte gav mig samma som andra böcker av King. Jag släppte detta och tänkte inte så mycket mer på den. Inte förrän igår när jag läste en bokblogg, Lingonhjärtats, där hon precis läst, älskat och hyllar just Benrangel. I sitt inlägg nämner hon Manderley, att just detta var en röd tråd i boken och visste man inte vad det var så missar man nog en del. Och jag satt som ett levande frågetecken, nog hade jag missat något allt när jag läste Benrangel för detta kom jag ihåg. Att jag undrade över detta Manderley och att det kändes som jag missade något. Men tiden gick då när jag läste boken och allt föll i glömska, sen kom då detta inlägg och boken dök upp i minnets bibliotek igen. Och jag tänkte att detta Manderley måste jag ta reda på vad det är för något. Kvällen gick, det var dags att gå till sängs för en stunds läsning. Jag slår upp min utvalda bok och där på första meningen dyker detta mystiska Manderley upp! Boken jag läser är Daphne du Mauries Rebeca så denna bok finns med som en röd tråd i Kings bok Benrangel. Härligt detta när pusselbitarna faller på plats. Så nästa bok är ganska så självklar ju, och jag har den dessutom här hemma i pocket *ler* Perfekt när vi ska ut och resa i påsk ju *ler*

Jag är barnsligt förtjust i att när jag läser en bok så dyker en karaktär, en plats, ett citat eller liknande upp ifrån ett helt annat verk. Speciellt förtjust blir jag när jag dessutom kan placera detta i rätt verk och i ett verk jag själv läst med.  Känns fint det där att böcker på något sätt alla hör ihop, de är länkar som passa ihop och delar med sig till varandra. För en författare inspireras av en annan författare/diktare/poeter, tar med sig en plats, ett karaktärsdrag eller liknande ifrån denna författare in i sitt eget verk. Den författare i sin tur har inspirerats av helt andra författare/diktare/poeter och "lånat" in de i sin egen bok. Det blir en evighetscirkel på ett sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar