onsdag 9 januari 2013

Ett slags årsammanfattning

2012 blev visst året då jag slog rekord i antal utlästa böcker med hästlängder! 2010 läste jag 110 st böcker, 2011 läste jag 142 st och 2012 så hamnade slutsiffran på 167 st! Snacka om kraftig ökning under bara tre års tid! Och ändå så har jag under 2012 varit fullt sysselsatt med praktik på biblioteket på deltid och distansstudier på 25 %. Plus en del resor ner till Skåne, några finbesök ifrån kära familjen, lite sjukdomar hos både mig, underbar och hos djuren, semestertider med mängder av aktiviteter och ett stugbesök. Men läst har jag ändå gjort! Tror det höga antalet beror lite på att jag faktiskt valt bort tv-n och datorn ännu mer detta året, är jag ledig en timme eller två så väljer jag hellre en bok än tv-n och datorn. Nu ser jag framemot 2013, ett inlägg om lite läsutmaningar lär dyka upp senare idag med och även en liten avstämning mot hur det gick för 2012 läsutmaningar. 

Men nu tänkte jag ger er två st topplistor över 2012, dels en över nya författare som blev nya favoriter och sedan en lista över gamla författare som visade att de ännu kan leverera  böcker av hög kvalitet. Tydligen så blev det så att den längsta listan fick de nya författarna och det känns fint det. Jag är visst rätt duktig på att läsa nytt, duktigare än vad jag trodde själv. 

Topplista 2012, Nya författare 

  •  Patrik Rotfuss, Vindens namn och En vis mans fruktan: En episk fantasyserie som gav mig rysningar av välbehag. Visst finns där en del skavanker men det bidrar bara till böckernas charm. Jag vet att där ska komma en del tre men ännu har jag inte sett något om det, men jag längtar så.
  • Carrie Ryan, Vassa tänders skog och De dödas hav: En zombiedystopi som är otroligt välskriven och som jag slukade. 
  • Michelle Paver, Evig natt: En rysare som utspelar på Gruhuken, någonstans i Svalbarden. Mörkret, skräcken, ensamheten och det där något som lurar där ute i skuggorn gav mig kalla kårar längs hela ryggen när jag läste den. Hoppas Paver ser till att skriva fler sådan här böcker.
  • Suzanne Collins, Hungerspelen: En dystopi som verkligen levererar! Katniss är en underbar karaktär och första boken är andlöst spännande. Underbar läsning!
  • Åsa Larson, Solstorm och de fyra efterföljande böckerna: Deckare som utspelar sig i Kiruna, där landskapet i sig skapar en magisk och tätt stämning. Alla böcker håller hög kvalitet, någon av dem vacklar en aningen men det är ok ändå. 
  • Lisa Genova, Fortfarande Alice: En bok som gör ont i hjärtat och som berör på djupet. Handlar om Alice som får alzheimer i ung ålder. Mycket skickligt skriven. 
  • Amor Towels, Artighetsreglerna: 1920-talet, New York, vänskap, dekadens, kärlek, mörka hemligheter och oerhört välskrivet!
  • Erin Morgenstern, Nattens cirkus: Om en magisk cirkus där två unga magiker ska duellera mot varandra och om hur de blir förälskade i varandra trots att det är förbjudet. Under läsningen gång blev jag så avundsjuka på alla de som kunde besöka cirkusen i boken, jag vill också besöka en magisk cirkus!
  • Julie Orringer, Den osynliga bron: Om kärlek så stark att den besegrar allt! Om Andra Världs krigets mörka fasor. Starkt berättad om familjens betydelse och om kampen för överlevnad. En episk roman med djup och många lager.
  • Hillary Jordan, Mississippi: Ett mörkt familjedrama i djupaste amerikanska södern på 40-50 talet. Om rasism, vänskap, kärlek och överlevnad.
  • Alden Bell, I dödskuggans land: En mörk zombie dystopi som är otroligt vacker trots mörkret. Och med en huvudperson Tempel som jag sent ska glömma, så mycket sorg och smärta hon bär på. Väldigt välskriven.
  • Justin Cronin, Flickan ifrån ingenstans: En postakapolytisk roman med livsfarliga vampyrer och en värld som gått under. En maffig tegelsten men där jag njöt hela tiden.
Topplista 2012, gamla författare
  • Stephen King, Benrangel: En tät och mörk spökhistoria om kärlekens obändiga vilja och kraft.
  • Jussi Adler-Olsen, Journal 64: Den danske deckarförfattaren leverera ännu en skarp och spännande bok med Mörck, Assar och Rose. 
  • Jonas Gardell, Torka aldrig tårar utan handskar: En stark roman om ett tungt ämne, en bok som berör en på djupet och som stannar kvar hos en långt efter man slagit igen bokpärmarna. 
  • Håkan Nesser, Styckerskan ifrån Lilla Burma: Nesser sista bok om Gunnar Barbarotti. En läsning som berörde mig. Bokens historia haltar emellanåt men den får bara med för att det är just den sista om Barbarotti.
  • S.J Bolton, Nu ser du mig: En nagelbitar-bok! Ohyggligt spännande hela vägen igenom med ständiga twister och ett slutet som fick mig att tappa hakan helt. Jag älskar kopplingen till Jack Uppskärare med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar