tisdag 8 januari 2013

November


En aningen sent kommer här då novembers lista. Men det var en bra månad, Karin Boye och Karin Tidbeck lästes i samband med Svenska 2 och blev sedan till en essä om den dystopiska världen i dessa böcker. Mycket intressant.  

  • Mark Levengood, Rosor min kära, bara rosor Kr ***
  • Isabell Wolff, Porträttet av dig *** ½
  • Jodie Picoult, 19 minuter, ****
  • Erin Kelly, Grenar av gift, *****
  • Karin Boye, Kallocain, ****
  • Benedict Jacka, Ödesbunden, Fa ***½
  • John Dickson Carr, Bruden i Newgate, ***
  • Nick Drake, Nefertiti- dödsboken, De ***
  • Karin Tidbeck, Amatka, *** ½
  • Lars Kepler, Eldvittnet, D ****
  • Ola Wikander, Serafernas drömmar, Fa ****

Månadens dikter: Gustaf Fröding: Jag har en vacker samlingsbok med alla hans dikter och vi slumpläste dikter ifrån den. Vi kom att gilla det vi läste en hel del. 
 Karin Boye: Även här har jag en vacker samlingsbok med alla hennes dikter, dikter som visa sig vara väldigt starka, fulla med svärta och sorg. 
Månadens högläsning: H.P Lovecraft: Här lånade vi en samlingsbok med en stor del av hans noveller, vi hann inte läsa alla men det vi läste visade sig bli en trevlig bekantskap. Lovecraft kan skriva men ofta är det väldigt surrealistiskt och vi upplevde en del av novellerna som väldigt "drömska".
Månadens bästa:  Erin Kellys bok var en stor favorit men det var jämt mellan henne och Ola Wikanders mörka och vackert berättade fantasybok.
Månadens sämsta:  
Månadens överraskning:  Att Karin Boyes bok faktiskt var så bra, jag kände lite oro inför den. Jag hade fått för mig att den skulle vara svår och tråkig. 
Månadens besvikelse: Mark Levengoods nya bok var inte alls lika fin och vacker som de andra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar