onsdag 6 mars 2013

Dubbelrecension!

Jag läste två stycken bak/kakböcker i februari, två böcker som skildes sig åt rätt ordentligt. Den ena är flärdfull och lättsam, den andre är mer rejäl och vardagsenkel. Låt oss börja med den flärdfulla!

Afternoon tea av Jan Gradvall och Liselotte Forslin.

Detta är en mycket engelsk bok som berättar om teets historia, sedvänjor kring te, hur te figurerar i popmusiken och hur man brygger te på ett korrekt sätt. Boken är gjord på den engelska landsbygden, i trakterna av Bath och boken innehåller många vackra bilder därifrån.  Men inget te är komplett utan en massa läckra och underbar tillbehör! I denna boken får vi recept på bla scones med clotted cream, plommonpaj, scones med choklad och fruktkaka med guinesse. Dessutom får vi lära oss att göra lemoncurd och andra marmelader. Jag njuter när jag läser boken och jag tror faktiskt att denna bok så småningom kommer hitta sin väg in i vårt kök. Jag lånade denna på bibblan men skulle nog vilja ha den hemma så jag kan ordna ett riktigt ordentligt afternoon tea!





Enklare bröd, Martin Johansson

Detta är en mer vardaglig receptbok, med rejäla och enkla recept på bröd. Jag gillar verkligen denna boken då den inte innehåller en massa pekpinnar utan det känns lättsamt och roligt att baka bröd! Och det var även denna bok som fick mig att börja baka igen, först bröd och sedan annat. Jag ska försöka fortsätta baka mitt eget bröd hädanefter, det är ju rätt enkelt och det är inte svårt alls när man väl får grepp om det. I denna bok så är alla bröden långjästa bröd, man ska inte heller knåda bröden i all oändlighet och recepten kan man ändra på lite som man vill. Även denna bok ska införskaffas så jag kan fortsätta med mitt brödbakande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar