måndag 22 april 2013

Rubinröd

Rubinröd, Kerstin Gier


Gwendolyn Shepherd lever med sin stora och speciella familj i London. I väntan på att hennes malliga kusin ska göra sin första tidsresa, fördriver Gwen tiden med att plugga och hänga med sin bästa kompis efter skolan. Ända tills den dag   hon plötsligt befinner sig i det viktorianska London i slutet av 1800-talet! 
Gwendolyn finner sig snart indragen i hemliga planer och mystiska intriger som ett uråldrigt ordenssällskap under ledning av 1700-talsgreven av Saint Germain planerar. Tillråga på allt så utses den några år äldre Gideon, snygg men värsta stroppen, till hennes ledsagare för att hjälpa henne med de första tidsresorna. (Text hämtad ifrån förlagets sida)

Detta är en söt historia med en viss charm men dock så föll jag inte för den. Hade jag varit i den ålder boken riktar sig till så hade jag sannolikt älskat den. Men ibland får man helt enkelt inse att man är för vuxen för vissa böcker. Jag har läst andra mellan-ålders böcker och gillat dem men inte denna gången.  Det är absolut inget fel på boken i sig, historien är spännande och intressant. Personerna är roliga och fint tecknade.  Historien i sig har en djup i sig och är komplicerade, det är inte för enkelt trots att boken riktar sig till unga mellan 12-15. Författaren litar på att läsaren klarar sig själv.  Som sagt en söt och charmerande bok men inget för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar