måndag 10 juni 2013

Steampunk, Zombier, Trollkarlar och Särlingar

Gail Carriger, Själlös

Vi befinner oss i det viktorianska London men här delar de vanliga människorna utrymme med varulvar och vampyrer och även ett och annat spöke. Vi får lära känna Alexia Tarabotti som inte är riktigt en vanlig människa utan hon är en själlös sådan. Alexia är en kaxig, självsäker och fåfäng kvinna utrustad med ett livsfarligt paraply. Det dricks även otroliga mängder av te i boken, det är fyllt med actionscener och naturligtvis så finns där en mycket stilig Lord med i bilden så den romantiska delen blir väl utfylld. Jag blev väldigt förtjust i denna bok, smart och underhållande hela vägen. Massor av torr ironisk humor och galet bra!


Kristin Cashore, De utvalda- Hemligheternas rike 3

Äntligen är vi tillbaka i Kristin Cashores underbara värld och ännu en gång leverera hon en smart, intelligent, underhållande och spännande bok. Ännu en gång är det en stark kvinna som står i fokus, en vanlig kvinna med ovanliga förmågor. Det är Bitterblue som vi får möta igen, den lilla flickan Katsa och Po räddade i bok nr ett. Nu har det gått tio år sedan dess och Bitterblue försöker styra sitt land. Ett land som fortfarande är skadat efter den tyranniske Kung Lecks härjningar. Leck som även var Bitterblues far. Jag älskar verkligen dessa böcker och jag önskar och hoppas att Cashore fortsätter serien för där finns så mycket mer jag vill veta.




BenedictJacka, Fördömd

Del två i en serie som handlar om Alex Versus, magiker och magiaffärägare i dagens London. Ett London där magikerna finns mitt ibland oss men där vi inte kan se dom. Återigen hamnar Alex i trubbel och måste ge sig ut på en farlig jakt efter sanningen. Det är fartfyllt, lättsmält och underhållande för stunden.

( Av någon anledning hittar jag inte boken på dess förlags hemsida, men förlaget är Fenix förlag)



Carrie Ryan, Den mörka staden

Den tredje delen i serien, och här är det Annah som för talan. Hon lever i det som numera kallas Mörka staden, det som en gång var en glittrande och vacker plats är numera en plats fylld av mörker och zombier. Annah kan dock inte sluta tänka på sin syster Abagail som hon skildes ifrån för så många år sedan i den Vassa tändernas skog. Jag läser med andan i halsen och jag beundrar Ryans skicklighet att bygga upp en tät och intensiv historia. Jag älskar verkligen denna serien och jag är förtjust över att alla tre håller samma höga kvalitet.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar