tisdag 7 januari 2014

Årets första bok!

Jaha då är årets första bok utläst och det blev Kristina Ohlssons Tusenskönor som knep den placeringen. Här kommer då en dubbelrecension då jag läste den första boken i serien under julen så jag tänkte att jag tar båda två här. Läs gärna denna serien i turordning, fallen i de olika böckerna är fristående men då Kristina Ohlsson även har med mycket av utredarnas privatliv så kan det bli lite rörigt om man läser serien i fel ordning.

Kristina Ohlsson, Askungar

Här möter vi för första gången den specialgrupp av poliser och en akademiker som Kristina Ohlsson har skapat. I gruppen finns den legendariske kommissarien Alex Recht, den kvicke kriminalinspektören Peder Rydh och sedan har vi då akademikerna, den civil mitt ibland poliserna nämligen Fredrika Bergman. Vi har även Ellen Lind, som innehar en något mindre biroll men som jag tycker är viktig nog för att omnämnas. Ellen är den som utför sökningar och slagningar på datorn och som förser den lilla gruppen med all den fakta de eftersöker. Fredrika passar inte riktigt in och får kämpa hårt för att finna sin plats. I detta första fall vi får följa försvinner ett litet barn ifrån ett tåg, ena minuten är hon där och nästa är hon borta. Man misstänker pappan som dock håller sig gömd av okända anledningar. Fallet växer sig allt större och det visar sig snart att allt inte är så som de trodde utan ondskan bakom barnets försvinnande är så mycket grymmare än vad de kunnat ana. Även det privata livet får ta stor plats men det hålls ändå en jämn balans, det tar aldrig över helt utan bidrar bara till den trovärdighet som Kristina Ohlsson lyckats väva in i boken. Spänningen är hela tiden på topp och det är nästan så man börjar gnaga på naglarna när det blir som mest actionfyllt. Jag gillar verkligen de olika personerna i historien, Peder Rydh är dock en skitstövel och mansgris som jag stör mig något fruktansvärt på men samtidigt finns där något intressant över honom. Han är oerhört kvicktänkt och snabb i vändningarna. Jag gillar även Alex Recht, han är en stabil man med fötterna på jorden. Något tillbakadragen om sitt privatliv som dock verkar vara ett fint liv med en underbar fru och två vuxna barn. Fredrika är dock den karaktär jag gillar bäst, jag beundrar hennes styrka och hennes tvivel lika mycket. Hon känns komplex och intressant. Fallet i sig är mycket mörkt skrivet och när det dessutom handlar om barn sp känns det riktigt otäckt att läsa om. Kristina Ohlsson är utbildad statsvetare och arbetar som säkerhetspolitisk analytiker på Rikspolisstyrelsen. Och det märks på texten på något sätt, den känns trovärdig och korrekt, polisens utredning känns välgjord och riktig.



Kristina Ohlsson, Tusenskönor
I del två i serien så handlar fallet om dels ett äldre prästpar som hittas döda i sitt hem, man antar att mannen skjutit sin hustru och därefter tagit sitt liv. Men snart börjar det visa sig att det inte var fullt så enkelt, ledtrådarna kommer leda utredarna på många olika håll. Bland annat har vi en ung utländsk man som är inlåst i en lägenhet som väntar på något eller någon. Vi har de två döttrarna till prästparet där den ena är död och där den andra inte går att få tag på. Vi har även en ung kvinna som befinner sig i Bangkok, Thailand och som har av okända anledningar blivit fast där. Utredarna får mycket att stå i och denna bok har det fått backup i form av en polis vid namn Joar. Mycket pga Fredrika är sjukskriven till viss del. (Läs ettan först, vill inte spoliera alltför mycket så skriver inte varför hon är sjukskriven) Återigen har Kristina Ohlsson skrivet en tät och komplex historia där jag som läsare verkligen få anstränga mig för att följa med i alla ledtrådarna. Det är riktigt spännande och upplösningen är mycket dramatiskt. Även utredarnas privatliv får sin fortsättning i denna boken, vissa saker blir klarare och man får större förståelse för vissa individer. Jag är mycket förtjust i dessa böcker och tycker att de skiljer sig ifrån de många standar deckarna som översvämmar bokmarknaden idag. Därför att de känns nyskapande och hela tiden lyckas Kristina Ohlsson behålla en känsla av trovärdighet och skärpa. I denna bok lyfts även svåra frågor fram som handlar om flyktingpolitik och flyktingsmuggling. Samt vad  konsekvenser kan bli av detta och de följder de kan få för alla de inblandade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar