söndag 12 januari 2014

Sfi-Noveller

Maskinblod

Detta är en novellsamling skrivna av 17 olika svenska författare där alla noveller kretsar kring ett ämne som är science fiction. Man kan även säga att många av novellerna kretsar kring frågan "Vad är en människa". Många av författarna är okända för mig då jag vanligtvis inte läser just science fiction. Men jag hade läst några recensioner av denna och blev intresserad. Jag tänkte att ibland kan det vara bra att läsa något som är helt utanför ens vanliga läsområde. Jag uppskattade läsningen av denna novellsamling, där fanns en del guldkorn men även en del som inte alls intresserad mig eller som jag fann mindre bra. Jag tar här upp några av de noveller jag gillade mest.

Där staden dragit fram, Oscar Källner
En snygg novell som verkligen var intressant att läsa. Vi är på en planet där de flesta människor bor i svävande stora städer som rör sig en bit ovanför marken längs vita vägar. Några människor står dock utanför och får leva på marken i ruffiga byar. En dag så dimper en flicka ned i en av de byarna. Vem är hon och vart kommer hon ifrån? En fin novell om gemenskap och tillhörighet.

Sagan om humanoiderna, Bill Persson
En far och son befinner sig på ett zoo när sonen börjar fråga sin pappa om det krig som skett mellan människorna och humanioderna. Tankeväckande och snyggt skrivet med en häftig twist på slutet.

Stim i mitt blod- en vision, Anna Blixt
I denna novell så tecknar Anna Blixt upp ett samhälle där själva uppkopplingen mot nätet gått ett steg längre. Nu är du som människa, via ett chip i din arm, uppkopplad på nätet alltid. Men du får vara aktsam om dina tankar och ideer och hur du använder nätet. Allt är upphovsrättsskyddat och kostar dig pengar att använda. Intressant och tankeväckande, hade gärna sett en längre novell eller rent av en bok kring detta tema.

Rymden är rund, Börje Crona
En rolig novell som hämtat inspiration ifrån Jules Vernes roman Jorden runt på 80 dagar. Men i denna novell är det rymden runt på 79 år! Maletas Mist har slagit vad med de andra medlemmarna i Returklubben om att det går att åka rymden runt på 79 år och inte 81 år som de påstår. Tillsammans med sin robotbetjänt Pussvardå. En underhållande och mycket roligt novell!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar