tisdag 25 februari 2014

Kakböcker!

Här kommer en liten dubbelrecension av två helt olika kakböcker som jag satt och dreglade över här i helgen. Den ena funderar jag rent av på att den nog skulle trivas riktigt bra med att bo här hemma i min hylla! =)

Sött från förr, Theresia Erneborg & Josefin Casteryd  


I denna kakbok blandas gamla släktrecept och baktips ifrån Theresias mormor och mormors mors tid. Det är en kavalkad av gamla klassiska kakor såsom jtterburgar, klappgröt, gräddtårta och rosendrömmar. För det är inte bara kakor som finns med i boken, även efterrätter, sylter och kompotter. Det är ljuvlig läsning och jag vill såklart prova varje recept. Fotografierna är även dom helt enastående vackra och väldigt lockande

Theresia har dock en egen hemsida, länk här, så man kan gå in där och få en hel del mer att dregla över. Nu lånade jag denna på biblioteket men en dag så ska jag nog se till att den får flytta hem till min hylla.






Historiebok för kakälskare, Dick Harrison & Eva Helena Ulvros

Detta är en något annorlunda kakbok då den även är en historiebok, vi börjar i antiken och får veta vad de åt för godsaker då och vilka kryddor som var heta just då. Sedan går vi steg för steg framåt i tiden och får lära oss mer tex medeltidens kakor och godsaker, vi får lära oss mer om friterade bakverk, semlor och crossianter. De två författarna är båda historiker, texterna är skrivna på ett lättsamt och underhållande sätt. Alla bilder är i boken är vackra och sågott som tidstypiska för de kapitel de finns med i vilket ger ännu en upplevelse av boken i sig. Det är en intressant bok som var mycket rolig att läsa. Inte lika mycket dregel här över kakorna såsom i förra kakboken men det var trevlig läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar