tisdag 11 mars 2014

En mellanbok

Denise Mina, Red road

Den fjortonåriga Rosie lever ett mycket tufft liv, hon bor på ett av Glasgows barnhem, hon utnyttjas av sin sk pojkvän som egentligen är hennes hallick. En natt går något helt fel och en tragedi inträffar. Sedan går det femton år framåt i tiden, ett mord har inträffat i det nedgångna området Red Road och polisen Alex Morrow ska vittna i rättegången i ett fall som verkar solklart. Men det kommer visa sig vara mycket svårare än så, med förgreningar som sträcker sig långt upp i maktens korridorer.

Nu är det ett tag sedan jag läste ut denna bok och en del av innehållet är idag en aningen vagt. Jag minns att jag tycket den var välskriven precis som Minas böcker brukar vara men att jag ändå upplevde den som tunn. Tunn både i omfång och i själva historien.  Denise Mina är en mycket kunnig författare och jag har verkligen gillat hennes tidigare böcker om Alex Morrow, även om jag ändå haft en aningen svårt för henne. Nu när jag läste denna så höll jag samtidigt på med Stephen Booth och av någon anledning blandade jag hela tiden ihop Alex med Booths Diane Fry. De andra personerna i boken får jag inget grepp om, de är vagt beskrivna och jag får ingen känsla för dem alls. Visst är det väldigt bra att Denise Mina inte räds att skriva om de svåra sociala problemen som finns i samhället, det är mörka böcker detta och det är rätt otäckt att läsa om Rosie. Men det fungerade inte hela vägen denna gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar