tisdag 27 maj 2014

Politik för en stund men söndagens val oroar mig.

Jag känner efter att ha läst Mats Strandbergs inlägg "Nu slutar vi tiga" att även jag måste få uttrycka min oro efter Eu-valet i söndags där de rasistiska och främlingsfientliga partierna vann skrämmande stor makt. Jag blir rädd när jag läser artiklarna i de stora tidningarna och jag blir rädd när det även här i Sverige är ett parti med främlingsfientliga åsikter som är en av de stora vinnarna. Jag vill glädjas åt att Miljöpartiet och Feministiskt initiativ vann så stort, miljöfrågor och jämställdhet är två mycket viktiga frågor. Men jag får en besk smak i munnen när även SD är en av de stora vinnarna här i Sverige, är detta verkligen ett parti vi vill ska representera oss i EU? Är det verkligen dom som ska få fatta beslut som påverkar dig och mig i vår vardag?  Av Sveriges hela befolkning valde nästan 50 % att inte rösta, de valde bort att ta ställning mot de främlingsfientliga partierna och de valde att tiga. Hur kan man välja att inte utnyttja sin rösträtt? För mig är rätten att rösta något självklart, det är något man gör bara, man skippar inte att rösta utan man masar sig dit och gör sin röst hörd. Jag anser lite som så att om jag inte har röstat så kan jag heller inte gnälla för att jag anser att regeringen fattar dåliga beslut eller göra dumma val. Jag har ju inte bidragit eller sagt ifrån att jag inte vill ha ett visst parti i regeringen. Men om jag har röstat så kan jag gnälla och säga emot så mycket jag vill för då har jag gjort min röst hörd.

Även om man inte röstar så kommer man påverkas av sitt val att tiga, ens vardag kommer ändå förändras och beslut kommer fattas åt en, och nu då av ett parti som har en människosyn som skrämmer mig. SD i EU, det känns så fruktansvärt fel, även i andra länder såsom Frankrike, England och Grekland har partier med avvikande åsikter vunnit mark och tagit sig in i EU.  Vad är det för samhälle vi vill leva i egentligen?  Vi kan inte tiga längre, en kan inte göra en stor skillnad men många tillsammans kan göra det. I höst är det ännu ett val, gör din röst hörd och sluta slösa bort det värdefulla vi var, nämligen fri rösträtt åt alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar