tisdag 13 maj 2014

Top Ten Tuesday: Tio böcker du nästan gav upp men inte gjorde.

Denna tisdagen, på Top Ten Tuesday, ska vi lista tio böcker som man börjat läsa, nästan gav upp men ändå fortsatte läsa. Jag ska erkänna att jag inte riktigt förstod frågan först, jag vred och vände på frågan och försökte förstå vad det är ute efter. Jag förstår nog fortfarande inte riktigt frågan för jag ger inte nästan upp en bok för att sedan bestämma mig för att ändå läsa den.

Tycker jag inte om en bok så lägger jag den åt sidan, antingen helt och hållet om det är så att jag upplever att boken inte passar mig alls eller så kanske jag känner att boken verkar vara bra så lägger jag den åt sidan för att vid ett mer passande tillfälle läsa om den helt. Jag är en läsare som väljer bok mycket efter mitt egna känslo/humör-läge, så min pågående läsning består oftast av minst 2 böcker men max 5-6 böcker åt gången, vid varje lässtund så bestämmer jag mig för vilken av dem som passar just då. Så det är en ständig rotation på böcker här hemma, det är en pågående lista där vissa får ligga på vänt medans rätt humör eller tillfälle infinner sig, men det är inte samma sak känner jag att jag nästan ger upp den boken för att sedan ändå läsa vidare. Boken i sig är bara satt på paus en stund, lite som att man ena kvällen tittar på en spännande kriminalserie där man sett 12 avsnitt av 24, men kvällen därpå vill man hellre se en naturdokumentär, där har man inte heller nästan gett upp tv-serien ju utan man har bara valt något annat för en stund. Samma sak är det min läsning och mina böcker.

 Ibland kan det vara så att jag försöker läsa en bok av en författare men jag känner att den boken inte är något för mig men där det ändå finns något som lockar mig,, då stängs boken och återlämnas/ställs tillbaka i hyllan igen. Vid ett senare tillfälle plockar jag återigen upp boken för att ge den en ny chans, det kan även vara så att jag under tiden provar en helt annan bok av samma författare för att se om det är författaren som är felet eller om det är historien i boken som inte passar.  Ibland så är boken helt enkelt inte något för mig, då stänger jag pärmarna och så är det bra med det. Jag tvingar inte mig att läsa klart en bok, har jag läst en del och där jag känner att jag har försökt ge boken en rättvis chans så är det bra med det. Visst kan vissa böcker kännas tunga, svåra att komma in, ha ett annorlunda skrivsätt, kräva mer fokus av en, ha ett rejält tuggmotstånd men jag gillar sådana böcker med. Blir det för motigt då tar jag en paus med något mer lättuggat bara. 

Så ingen lista idag, bara ett långt inlägg med lite funderingar ifrån mig!

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig helt. Jag har minst tre böcker på gång samtidigt och det är humöret som avgör vad jag kommer att läsa när lässtunden infinner sig.

    Jag läser inte heller ut en bok jag inte alls gillar. Är det ett recensionsexemplar skriver jag några rader om den ändå (även om jag i dagsläget ligger lite väl efter med recenserandet), men om det är en lånad/köpt bok glömmer jag den så fort som möjligt.

    SvaraRadera
  2. Så roligt att höra att någon annan är likadan som en själv. Jag möts rätt ofta med oförståelse inför mitt slalomläsande faktiskt. Jag har ännu inte fått några recexemplar så vet inte hur jag skulle ställa mig i frågan där men tror jag gjort som du.

    SvaraRadera