tisdag 17 juni 2014

Sommarläsningen

Just nu svämmar bokbloggar världen över med olika former på frågan: " Vad ska du läsa i sommar?" Annikas bokjerka ( som jag missade denna gång) berör detta ämne, även dagens Top ten tuesday ( som jag också missade) handlar om sommarens läsning. Jag har även sett en enkät som berör ämnet sommarläsning. På många bokbloggar finns även sommarhögar förevigade på foton och uppvisade. Alla dessa listor på sommarläsning är inte bra för ens egna Vill-läsa- lista då man (läs: jag) får alltför många tips! Och jag har just nu inte tid eller ork att varken jerka eller skriva top ten tuesday, vardagen är riktigt intensiv nu med skadad sambo, sjuk hund, resor och utflykter och lägg därtill en kurs som nyss avslutats plus en ny kurs som började och redan är inne på sin sista  vecka ( kort kurs på fem veckor). Alla små krukor och rabatter utomhus kräver även sitt och tre katter med mängder av olika behov som man ska fixa. Ja då räcker inte tiden till riktigt! Men om 1 och ½ vecka har jag semester, två hela veckor! Då ska jag skriva, läsa och bara vara!

Men jag ska nog ändå få till ett slags gemensamt svar på den fråga alla ställer just nu: Vad läser du då i sommar? Jo jag hade tänkt att läsa följande böcker, med utrymme för tillägg eller andra oförutsägbara influenser i form av tips, nyheter, bibliotekets lockande temahyllor eller liknande! Denna lista rymmer en del eget men innehåller även några få av ifrån den massiva hög som för tillfället bor här hemma hos mig, alltså alla låneböcker i från bibblan!

Min sommarlista som den ser ut just nu idag:

* Stephen King, 11/22/63
* Hilary Mantel, För in de döda
* Neil Gaiman, Oceanen vid vägens slut och Stjärnstoft
* Tahere Mafi, Sätt mig i brand
* Richard Ford, Kanada
* Jonas Gardell, Tatu: del 3
* Sara Lövenstam, Hjärta av jazz
* Per-Anders Fogelström, Krigens barn
* Maj-Gull Axelsson, Jag heter inte Miriam ( Om jag hinner då kön på bibblan är väldigt lång!)
* Christoffer Carlsson, Den osynlige mannen ifrån Salem
* Kim Thuy, Man
* George R.R Martin, Svärdets makt
* Carin Gerhardsen, Tjockare än vatten
* Anders Björkelid, Förbundbryterskan
* Hugh Howey, Ull
* Rainbow Rowell, Eleanor & Park

4 kommentarer:

  1. Härlig blandning sommarlitteratur

    SvaraRadera
  2. Några tegelstenar där, ser jag. Den enda jag läst är faktiskt Kings bok och den är i alla fall bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där med tidsuppfattning är nog rätt skev hos många läsare! Tegelstenar är rätt vanligt att jag läser på sommaren faktiskt och ingen sommar utan King ju!

      Radera