måndag 18 augusti 2014

Nu äter vi!

Jenny Damberg, Nu äter vi
Rec-exempel ifrån förlaget Massolit

I denna bok får vi stifta bekantskap med den moderna matens historia, frågor som när började vi äta kebab i Sverige? När kom pizzan hit och hur? De fyra smårätterna vad har de för historia? Alla dessa frågor avhandlas plus en massa andra på ett intresseväckande sätt fyllt med fakta utan att vara för tungt eller för predikande. Det är hela tiden intressant och fascinerande, jag gillar att läsa om mat ur historiska perspektiv och här är det bara massa mat men kanske ur ett mer nära perspektiv även om det är historiskt när vi talar om 50-talet tex.  Mat är något som berör oss alla, äta måste vi ju alla göra och att här få läsa om den moderna matens historia är riktigt roligt. Maten som avhandlas i 16 olika kapitel är ofta den vardagliga matens historia vilket är väldigt roligt att läsa om. Varje kapitel känns noggrant utarbetat och har en rejäl källförteckning längst bak i boken. Jag läser och jag förundras, samtidigt som jag faktiskt blir lite hungrig emellanåt. 

Jag gillade även hur boken inleds med ett förord där författaren beskriver en del barndomsminnen som berör mat och där frågor hade väckts kring just den moderna matens historien och vad som egentligen är svensk mat, sedan i slutet av boken återkommer vi till samma fråga Vad är svensk mat egentligen?. Det blir en snygg avslutning på boken och där bokens olika kapitel hör samman med en tydlig röd tråd tvärs igenom boken. Språket boken är skriven är lättsamt, underhållande men samtidigt faktaspäckat på ett intressant sätt.  Jag gillade verkligen boken och är glad över att jag läste den trots att jag enbart hade den som media i min smartphone. Jag fick boken som rec-ex och då som digital media, vilket var lite dumt då den enda media jag kunde använda för att läsa boken var i min smartphone. Det var helt ok att läsa, men vissa bitar i boken såsom tex de små faktarutorna och faktalinjerna blev väldigt små. Detta är enbart tekniska detaljer som i sig inte har med bokens innehåll att göra, det är mest jag som vill omnämna detta faktum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar