torsdag 7 augusti 2014

Spökstaden

Ransom Riggs, Spökstaden

Då detta är del två i en serie så kan det förekomma spoilers även om jag försöker undvika dem!


Denna bok tar vid direkt där den förra slutade, Jakob och de besynnerliga barnen är på flykt i de små båtarna. De måste fly för sina liv och de måste rädda Ms Peregrine.  Själva konceptet i boken är att det finns besynnerliga barn, barn med extraordinära förmågor som lever vid sidan om oss andra. Ofta bor de i något som kallas loopar, ett slags parallell plats vid sidan om vår verklighet. Jakob hamnade ju hos de besynnerliga pga av sin farfar och han inser alltmer att han faktiskt hör hemma med dom. Jag gillar verkligen hur vi i denna bok får lära känna de besynnerliga ännu mer, lilla söta Olive, fina Hugh, varmhjärtade Bronwyn, lilla Claire och alla de andra. De får alla ta större plats i denna bok och de får utvecklas och bli självständiga karaktärer.  Själva historien i sig är riktigt actionfylld och det gäller att hänga med i svängarna för det går undan i princip hela tiden.

 Jag läser och jag njuter av den hela tiden, de kusliga fotografierna finns även med som en väsentlig del av själva historien, precis som i den förra boken.  Sedan är själva skurkdelen och de onda så otroligt välgjorda, i en bok som handlar om det onda vs det goda så måste även den onda delen vara välskriven och trovärdig. Och det är den här, de där väsena och tomgastarna skrämmer mig riktigt mycket, själva Mästerskurken är också väldigt oväntad måste jag säga.  Riggs skrivsätt är rappt och rakt på sak, det finns ett bra driv i språket och många detaljer att fastna kring. Jag gillar fördjupningen i själva den besynnerliga världen och att man får lära sig mer om looparna och de besynnerligas liv både från förr i tiden och här och nu.   Mycket välskrivet och jag ser nu framemot del tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar