onsdag 24 september 2014

Cesar Milan och hans hundar

Cesar Milan, Cesar Milan och hans hundar

Cesar Milan, Ledarskap med Cesar Milan

Nu var det väldigt längesedan jag läste dessa två böcker och jag upptäckte dessutom att jag rent av glömt att skriva upp den ena av böckerna! Den första boken tycket jag var riktigt intressant när man fick veta mer om Cesar Milan som person och hans resa från Mexico till en idag välkänd person som har gett ut flera böcker och tv-serier. Jag har tidigare sett en del avsnitt ifrån just en av hans tv-serier, en del av som han sagt där har jag hållit med om och funnit intresseväckande men det har funnits en hel del som jag absolut inte tyckte varit bra.  En del knep använder jag på vår egen hund med stor framgång men andra saker som Cesar Milan säger att man bör göra har inte alls fungerat på vår hund. Jag kan tycka att Cesar Milans stil är för hård och alltför dominant, det finns många exempel i boken som jag svårt att förstå. Men som sagt en del små saker har jag tagit mig till, ändrat lite på vid behov
och anpassat efter vår egna hund.  Det viktigaste jag tyckte jag lärde mig av hans böcker är sunt förnuft och att inse att JumJum är en hund, inte människa och därför måste jag lösa ev problem som uppstår med honom eller kring honom på ett hundvis och inte människovis.  Sedan så är hans tankegångar och idéer kring ens egna kroppspråk och vilken energi man utstrålar väldigt intressanta. Går jag ut med JumJum och är väldigt stressad, kanske är jag trött eller hungrig samtidigt, då blir det lättare strul under rundan med. Hundar är ju fenomenala på att läsa av en och de tolkar en oerhört snabbt.

Båda böckerna var intressant läsning med många exempel och tydlighet i indelning av kapiteln. Böckerna kan dock kännas lite väl amerikaniserade, tex så pratar Milan väldigt mycket om hur viktigt det är med motion och om djurägaren inte hinner gå ut en enda runda på hela dagen så kan löpband vara något att ta till. Denna inställning känns väldigt främmande för mig, här i Sverige får hunden dels inte vara ensam alltför många timmar och sedan måste den få ett visst antal rundor per dag.

Så sammantaget så var det intressant läsning, något tankeväckande men man får sålla en del tycker jag och använda innehållet med sunt förnuft och anpassat efter ens egna hund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar