tisdag 21 oktober 2014

Tematrio: Prisvinnare

Denna vecka har Lyran fokuset på Augustpriset och vill att vi att listar tre bra titlar med författare som vunnit ett pris. Antingen böcker vi har läst eller böcker vi har lust att läsa. Jag väljer att fokusera på Augustpriset och då på tre titlar jag är sugen på att läsa!

  1. Kristin Sandberg, Liv till varje pris. Dock bör jag nog börja med att läsa de två första delarna i denna hyllade trilogi.
  2. Anders Rydell, Plundrarna: Hur nazisterna stal Europas konstskatter.  Jag läste en bok för unga som berörde just detta ämnet och suget växte efter mer kunskap kring detta ämnet. 
  3. Tina Thunander, Doktor Nasser har ingen bil: Kairo i omvälvningens tid En titel som verkar mycket intressant, en inblick bland de som har det allra sämst ställt. Ämnen som rör den lilla människan och hennes kamp är ofta mycket intressanta tycker jag.

Sedan måste jag tillägga en liten sak: Vart är Majgull Axelsson någonstans? Jag var så säker på att hennes bok "Jag heter inte Miriam" skulle vara garanterad en nominering.

13 kommentarer:

  1. Plundrarna: hur nazisterna stal Europad konstskatter vill jag läsa.

    Undrar också över varför Jag heter inte Miriam inte har nominerats. Den har blivit väldigt omtalad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är mycket ställd inför varför Majgull Axelsson inte kom med, det är ju en bok som verkligen ligger i tiden med.

      Radera
  2. Tre titlar som jag knappt hört talas om. Är inte säker på att det är min typ av böcker just nu, var seriösare för några år sen... Har kanske gått i (för tidig) barndom...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara, ibland vill man läsa en viss sorts böcker. Jag säger hela tiden att jag vill läsa mer fakta/seriösa böcker men sen blir det aldrig av. Det viktigaste är ju ändå att man läser tycker jag.

      Radera
  3. Bra poäng, Axelsson saknas ju i listan!

    SvaraRadera
  4. Inga jag läst - än ;)

    SvaraRadera
  5. Ohh, de låter intressanta alla tre, världen är fylld av läsvärda böcker, när ska en hinna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en bokälskares evig dilemma, denna tidsbrist i kombination med alla dessa bra böcker gör ju en smått galen ibland!

      Radera
  6. Hur nazisterna stal Europas konstskatter verkar ju mycket intressant.

    SvaraRadera