lördag 27 december 2014

Readers problems tag

Vargnatts bokhylla har gjort en riktigt rolig enkät och där alla får lov att vara med! Läs mer Här och gör gärna enkäten själv, lämna en kommentar här och en hos Vargnatt!

1. Du har 20,000 böcker på din att-lästa-lista, hur sjutton bestämmer du vilken du ska läsa härnäst?
Dagsform och humör i kombination av känsloläge bestämmer ofta åt mig vad jag vill läsa, så jag litar på dem då jag vet att de ofta lyckas pricka rätt med!
2. Du har kommit halvvägs i en bok, men du har inte fastnat för den. Slutar du läsa den eller kämpar du dig igenom den?
Det beror lite på det, tycker jag om boken i fråga så kanske jag pausar den och läser något annat så länge och provar på nytt efter det. Eftersom jag läser mycket utefter känsloläge och humör så kanske det inte är bokens fel utan mitt eget =) Kanske så är det så att jag verkligen inte tycker om boken då lägger jag undan den helt, jag kämpar mig ofta inte igenom böcker jag inte gillar. Jag har inte tid med dåliga böcker!
3. Slutet på året närmar sig, och du är så nära men ändå så långt borta från ditt Goodreads reading challenge mål. Försöker du komma ikapp och hur?
Nu har jag inte någon Goodreads reading challenge men jag tror mig vet vad det handlar om, det rör väl sig om antal lästa böcker på ett år?  Nej jag hets läser inte för att nå upp i ett visst antal böcker, jag bara läser och sedan räknar jag när det är tid för ett nytt år.
4. Omslagen på en serie du älskar matchar inte. Hur klarar du dig?
Jag klara mig rätt bra tror jag, just nu lånar jag de flesta böcker så det stör inte mig så mycket. Om jag köper böcker vill jag nog gärna ha omslag som passar ihop om det rör sig om en serie. Men jorden går inte under om de inte gör det, det viktigaste är ändå insidan!
5. Precis alla älskar en bok som du inte direkt gillade. Vem bondar du med över gemensamma känslor?
Jag kan väl känna mig en aningen förvirrade över vad det är som alla andra fattar men inte jag. Oftast är det Kära Sambon som får lyssna på mig om behov uppstår att jag behöver prata om det.
6. Du läser en bok och du är på väg att börja gråta offentligt. Hur hanterar du det?
Djupandas hundra gånger och tänker på glada saker, sedan slutar jag läsa boken tills jag kommer hem!
7. En uppföljare till en bok du älskade kom precis ut, men du har glömt en hel del från förra boken. Läser du om den eller hoppar du över att köpa uppföljaren? Eller försöker du hitta en sammanfattning online? 
Jag läser inte om hela boken men visst kan jag skumma lite för att komma ihåg det jag råkat glömma. Eller om jag själv skrivit ett omdöme om den så läser jag ofta om det och blir på så sett påmind om förra boken.
8. Du vill inte att någon ska låna dina böcker. Hur säger du artigt nej när de frågar?
Ojdå! Det har nog aldrig hänt att någon velat låna mina böcker och som jag inte vill ska låna mina böcker. Oftast är det min familj som lånar mina böcker och de får gärna låna dom. Men om det nu skulle hända skulle jag nog dra en mini vit lögn som att jag just ska läsa just den boken och därför inte kan låna ut den..
9. Du har plockat upp och lagt ner 5 böcker den senaste månaden. Hur kommer du över din lästorka?
Låter bli att läsa! Jag ser tv-serie tills jag blir så uttråkade att jag börjar läsa i ren leda! Oftast fungerar det otroligt väl.  Jag brukar även börjar med lättare böcker, tex mellanåldersböcker, YA-böcker eller liknande för att smygstarta läsningen.
 10. Det är så många nya böcker som släpps som du verkligen vill läsa! Hur många av dem köper du egentligen?
Inte så många som jag skulle vilja faktiskt! Jag lånar det mesta jag läser men skulle gärna vilja ha möjlighet att få köpa nya och fina och egna böcker, men det kommer nog i framtiden!
11. Efter att du köpt de nya böcker du verkligen inte kan vänta med att läsa...hur länge blir de egentligen stående i hyllan innan du tar tag i dom?
Ojdå.... Här har vi verkligen en fråga som lyfter fram de allra mörkaste hemligheterna! För även om jag som sagt inte köper så mycket så blir det en del inköpt under ett år, såsom bokrea och liknande är farliga tillfällen. Många blir lästa inom de närmaste månaderna men jag har ett par som stått i hyllan i säkert både 1 och 2 år.... Skäms nu! 

1 kommentar:

  1. Jag har också ett par böcker som stått olästa i 1-2 år, men nån gång hinner man till dom också får vi hoppas! :)

    SvaraRadera