fredag 20 februari 2015

De yttre boulevarderna

Patrick Modiano, De yttre boulevarderna


De yttre boulevarderna är en berättelse som en ung mans sökande efter sin far.  Mannen betraktar ett foto av sin far och hans vänner och han beslutar sig för att ta reda på sanningen om vad som hände fadern. Hans sökande kommer leda honom bakåt i tiden, till ockupationsåren. I en by i utkanten av Fontainebleuskogen brukade en män med tvivelaktigt rykte mötas för att göra affärer. I sitt sökande efter vem mannens fader egentligen är får han söka sig djupt in bakom kulisserna och gräva fram det mörka förflutna. Mannen söker efter sin fars identitet men samtidig kan man nog säga att han även söker efter sin egen. Modiano har ett enkelt, avskalat språk som innehar en skönhet och elegans i sig.  I berättelsen finns där en svävande och drömsk känsla, det känns hela tiden som berättelsen och dess märkliga karaktärer glider undan för mig. Jag får inte något helhetsgrepp om berättelsen och vad den vill säga mig. Men på något sätt gör det inget, det är en behaglig läsning som faktiskt ger mersmak.
Jag förstår varför Modiano fick Nobelpriset i litteratur förra året. Jag kommer fortsätta utforska Modianos författarskap och jag funderar på dels De dunkla butikernas gata eller Dora Bruder som nästa bok.

5 kommentarer:

  1. Jag har hans Lilla smycket hemma som jag tänkte läsa i helgen. Men jag måste säga att hans böcker verkar alla dra åt samma håll. Sökande efter identiter och/eller sin historia. Både Dora Bruder och Lilla smycket handlar om sökande precis som den här verkar göra. Kan tänka mig att det blir lite smått tjatig läsning efter några böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att höra vad du tycker om hans böcker. Jag har också förstått att hans böcker verkar innehålla liknande tema. Men har ju bara läst en enda bok ännu så ska inte döma ut han ännu. Läsningen som sådan var ju behaglig och låter man det bara gå en tid emellan böckerna så kanske det fungerar.

      Radera
  2. Jag har inte läst något av honom ännu, men är sugen på De dunkla butikernas gata :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Ja det står på min vill läsa lista, så fort jag hinner.

      Radera
  3. Är det märkligt att tycka att han är för lätt och elegant för få nobelpris? Det är mer kvalificerad underhållningslitteratur än den sorts allvar och avancerade språk jag förväntar mig av en nobelpristagare

    SvaraRadera