tisdag 10 februari 2015

Stjärnklart

Lars Wilderäng, Stjärnklart 

Rec-ex ifrån Massolit förlag, Tackar så mycket!

Jag fick Lars Wilderängs bok redan under hösten men då i digitalt format, detta är ett format jag är rätt ovan vid och därför tog det orimligt lång tid att läsa ut boken. Men en sen sömnlös natt med en kropp som värkte svårt så passade det fint att plocka fram telefonen och läsa via den, behövdes inte tändas lampor och liknande! Och när jag väl började läsa så fastnade jag totalt för Wilderäng har skrivit en skrämmande och obehaglig historia, en historia som inte känns helt otrolig för att den skulle kunna inträffa. Vi befinner oss i Sverige där först mobilerna börjar bete sig märkligt, de stänger av sig själva och de verkar fyllas med damm, sedan stängs kassaapparater av, bilarna börja gå knackigt och datorerna börjar bete sig märkligt. Och väldigt snart så står det klart att Sverige står utan ström, ingen el överhuvudtaget och vad kommer då att hända med samhället? Det är detta Lars Wilderäng försöker bena ut med hjälp av flera olika karaktärer i boken Stjärnklart, vi har en högre militärperson, vi har en småbarnspappa, en forskare, en sk  prepper och vi har en politiker. Många röster att hålla rätt på och detta var den enda nackdelen med digitalt format, jag kunde inte bläddra tillbaka för att kontrollera vem som skrivit vad tidigare. Men i övrigt så gillade jag verkligen Stjärnklart, det är som jag sa i början en obehaglig bok och när jag läst sista sidan kom jag på mig själv med att börja fundera över om jag och kära sambon skulle klara oss under ett längre strömavbrott... Min prognos blev inte så god måste jag säga...

Stjärnklart har stundtals ett riktigt högt tempo men eftersom Wilderäng blandar detta med lugnare partier så blir läsningen behaglig och där man känner att man får tid att förstå vad det som händer.  Wilderängs karaktärer är dynamiska och trovärdiga, där finns en karaktär Peter Ragnell som jag verkligen avskyr då han är en förstaklassen skitstövel men där finns också karaktärer som jag gillar såsom småbarnspappa Magnus. Dock så blir antalet karaktärer så stort att jag emellanåt känner att jag inte riktigt får ett djup hos karaktärerna, det blir lite för ytligt på sina ställen. Sedan skulle jag gärna viljat ha något mer miljöbeskrivningar, som det är nu blir det lite för lite att bygga sina bilder kring.  Men i det stora hela så är jag väldigt nöjd och glad över att jag tog tag i att läsa boken.  Boken väcker som sagt många funderingar kring hur sårbara vi egentligen är och hur beroende vi faktiskt är av just elektricitet.  Jag har läst många dystopier men väldigt få som så att säga utspelar sig på hemmaplan och det är just denna faktorn som gör att läsningen av Stjärnklart höjs ytterligare ett snäpp. Själva igenkänningsfaktorn i de svenska städerna och samhällsbitarna gör att läsningen kommer väldigt nära inpå en.  Jag kan verkligen rekommendera Stjärnklart och själv längtar jag efter bok nr 2!

Dessutom säger författaren själv på sin blogg att det finns planer på en tv-serie baserad på boken, det låter ju onekligen intressant om nu allt går vägen!

3 kommentarer:

  1. Sådärja, då har jag reserverat den här på biblioteket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Då får jag hoppas att du gillar den lika mycket som jag gjorde!

      Radera
  2. Jag älskade den. Hoppas bok nr två håller måttet, alltid spännande när det är en serie och förvånansvärt ofta det tyvärr inte funkar. Men jag har höga förhoppningar på Wilderäng. :-)

    SvaraRadera