söndag 19 april 2015

Liebster Award: Ewelinas Bokblogg


Jag blev nominerad till denna award av Ewelinas bokblogg vilket jag tackar så mycket för! 
(Jag har fått ytterligere en nominering av Boklysten men hennes nominering och svaren på den kommer i ett eget inlägg)

Regler:
Länka tillbaka till personen som nominerade dig.
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig.
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare.
Gör 11 frågor till dem som du nominerar.
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar



Mina frågor:
1. Vilken/vilka böcker läser du just och vad tycker du om den?

Just nu läser jag Cirkeltecknaren av Fred Vargas och än så länge gillar jag den riktigt mycket. Filosofisk deckare med en mycket märklig huvudperson!
2. Finns det någon bok som du ser fram emot att läsa i sommar?

Mina studier tar slut sista maj, sedan har jag studieuppehåll till nästa vår, så jag hoppas på att orka läsa mer faktaböcker i sommar. Bland annat skulle jag vilja läsa Lasse Bergs Skymningssång i Kalahari. Dessutom skulle jag gärna läsa Hilary Mantels För in de döda och kanske några riktiga tegelstenar. 
3. Läser du böcker på andra språk än svenska?

Jag har börjat läsa på engelska för att träna engelskan inför kommande nationella prov men det går än så länge sakta. 
4. Vilken är din favorit bokserie och varför?

Jag kan inte säga att jag har en enda favoritbokserie för jag har för många serier som jag läser och gillar.  Men jag kan säga att jag längtar väldigt mycket efter att få besked om Åsa Larsson kommer skriva någon mer bok om Rebecka Martinsson.
5. Vem är din favoritförfattare just nu?

Återigen, en enda favorit blir svårt men jag ska försöka! Om jag ser på det jag läst under våren så faller det nog rätt jämnt mellan Jandy Nelsson, Anna Jakobsson Lund, Siri Pettersen och Eva Holmquist just i denna sekund!
6. Vilken är din favoritfilm som är baserad på en bok? 

Filmatiseringen av Hugo Cabaret tycker jag blev riktigt lyckad, där de lyckades fånga den magiska känslan som finns i boken.
7. Vilken författare skulle du vilja träffa? (Levande eller död)

Ojdå! Ännu en svår fråga! Just nu i denna sekund så skulle jag gärna träffa Charles Dickens faktiskt, mycket beroende på en film vi såg här igår som är löst baserad på hans liv och som väckte en hel del frågor. Frågor jag gärna skulle vilja ha svar på!
8. Varför började du bokblogga?

För att jag hade så mycket tankar kring min läsning och böcker att jag behövde en plats där jag kunde få utlopp för det. 
9. Vilken är den bästa bok som du läst i år?

Jag gav dig solen av Jandy Nelson, Odinsbarn av Siri Petersen, Tredje Principen av Anna Jakobsson Lund och Attacken i Gallus av Eva Holmquist delar på först platsen just nu. 
10. Vilka intressen har du förutom läsning?

Jag gillar att tillbringa tid med att vandra i skogen, gärna långt och gärna lite avsides. Mitt andra stora intresse kan man säga är mina djur! Jag och min sambo delar vårt hem med fyra katter, Luna som är äldst på 14 år, Chili på 9 år, Alice på 6 år och så minstingen Mio som är 6 månader. Dessutom så bor även min familjs lilla hund här hos oss just nu, en griffon-blandning vid namnet Gibson och han är också 9 år.
11. Brukar du läsa om böcker?

Förstår inte riktigt frågan faktiskt, menas det om jag läser andra bokbloggar och recensioner om böcker så är svaret ja. Jag brukar dock undvika att läsa om böcker jag själv håller på med för att inte riskera att bli spoilad. Om frågan betyder att jag läser böcker som handlar om böcker så är även där svaret ja. Jag läser gärna faktaböcker som handlar om böcker och här är min favorit Alberto Manguels fantastisk och faktaspäckade bok En historia om läsning men också Nattens bibliotek av samme författare är en intressant och fascinerande bok om böcker.

Jag nominerar alla som känner sig utmanade! Det verkar som många gjort denna award men ni som inte gjort den gör den gärna och lämna gärna en kommentar hos mig i så fall!

Här är då min frågor som du kan svara på:

  1. Vilka genrer föredrar du att läsa?
  2. Har du några bra somriga boktips?
  3. Läser du e-böcker? 
  4. Brukar du läsa faktaböcker? Om du gör det, har du något riktigt bra tips till mig då?
  5. Läser du helst på dagtid eller kvällstid?
  6. Brukar du ha något gott att tugga på medan du läser?
  7. Har du någon speciell läsplats?
  8. Lånar du dina böcker eller köper du helst dom?
  9. Ska du på bokmässan i år?
  10. Har du några husdjur? Om ja, vilka?
  11. Har du någon bok som blivit film som du tycker inte blev bra?



2 kommentarer:

  1. essäer om böcker tycker jag är intressant att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara riktigt intressant läsning!

      Radera