måndag 10 augusti 2015

Augusti-enkät

Sitter i kö hos Försäkringskassan, plats 282 just nu.... Så medan jag väntar tar jag och gör en liten enkät. Jag hittade den hos Bokföring enligt Monika men det är Johannas deckarhörna som ligger bakom den från början.

1. De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit? (Hittills, även här, sommaren är ju inte slut ännu.)

Sommaren började med massa jobb för min del och i mitten av juli blev jag sjukskriven i 2 månader. Så vädret har jag inte nämnvärt brytt mig så mycket om. Läsningen har också blivit drabbad av sjukskrivningen men nu i augusti så känns det som att jag hittat tillbaka till läsningen. Men i en liten annan form än tidigare, jag läser långsammare och i mindre mängder. Orken finns inte till att läsa och jag väljer mer noggrant just nu. 

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya)

Jag väntar otåligt på Elly Griffiths senaste De öde fälten och på Stephen Kings Mr Mercedes. Står i kö på biblioteket just nu. Därefter tror jag att Harper Lees Ställ ut en väktare blir min främsta läsning i augusti.

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du mest efter?

Jag har inte någon direkt koll på vilka böcker som kommer i Augusti faktiskt. Jag har ännu inte kollat in vad som kommer framöver. Jag måste vara försiktig så att min läslust inte dör ut helt men där finns säkert några riktigt bra böcker som jag kommer läsa när jag orkar.

4. Kräftor eller surströmming? I augusti är det premiär för dessa "delikatesser". Vilket väljer du helst?

Inget av det faktiskt!

5. Vilken är den bästa boken du har läst i sommar?

Maria Turtschaninoffs magiskt vackra bok Arra: Legender ifrån Lavora. Det var denna boken som fick mig att börja läsa igen och som gav mig insikten om att läsa långsamt faktiskt kan vara riktigt befriande. Läsningen är ju inte en tävling.

6. Finns det någon för dig ny författare som du är sugen på att läsa i höst?

Jennifer McHanons Vinterfolket är jag väldigt sugen på.

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?

Det måste varit under lågstadiet och min lärarinna gav guldstjärnor för varje utläst bok. Jag låg länge högst upp med mängder av guldstjärnor! Sedan minns jag även sommarläsningen som anordnades av biblioteket, där man fick en helt gratis bok om man läste ut ett visst antal böcker! 
8. Semestern är kanske slut snart, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?

Jag gillar faktiskt augusti månad, just nu är det lagom varmt med fina kvällar. Många gånger åker vi ut till en sjö efter kvällsmaten och dricker kvällskaffet vid sjöstranden medan solen går ned. Jag njuter av varje dag och tar varje dag som den kommer just nu.  Snart nog är vintern här och då gäller det att ha tankat sig full av varma och fina sommarminnen. Sedan är jag en sådan person som gillar just augusti och september riktigt mycket. Lagom varmt och det går att vandra långa turer i skogen utan att bli helt slutkörd av värmen.

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?

Just nu kommer det inte så många recensions-exemplar hem till mig. Och just nu försöker jag hålla nere på kraven när det gäller läsningen. Jag har ett antal rec-ex jag fått tidigare under sommaren som jag inte orkat läsa ännu men jag hoppas på att snart kunna ta tag i dom. I normala fall försöker jag prioritera rec-ex och låneböcker först och läsa utefter turordning.  

10. Till sist, vilken är höstens allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?

Laini Taylors Gudar och monster!


Lite augustibilder! 


8 kommentarer:

  1. Roligt att du ville göra enkäten och att du mår i alla fall en liten smula bättre och kan läsa igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =) Lite i taget får man ta det, utefter dagsform och ork. Men är också bra att hålla sig sysselsatt så gott man kan.

      Radera
  2. Vinterfolket 'är jag också nyfiken på :) Härliga bilder!

    SvaraRadera
  3. Vinterfolket är jag gräsligt nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Väntan på nya böcker kan bli olidligt lång!

      Radera
  4. Tråkigt att höra om sjukskrivningen. Hoppas det går åt rätt håll nu. Mr Mercedes är jag också lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! En dag i taget, sakta men säkert så kommer det bli bra igen =).

      Radera