lördag 2 januari 2016

3* Spökhistoria för unga

Rebecka Åhlund, Ibland blir skogen vred

Handling:
Det blir mycket bättre på kollo än vad Ella först tänkt, men allt är inte bara kanotutflykter och brännboll. På nätterna smyger de ut i skogen, trots att det är strängt förbjudet. Det är som om de vet att något kommer att hända - men de har ingen aning om vad.

Vad ska Dylan göra med Tjocke-Jimmy och hans polare som bara ger honom problem? Vad känner egentligen Ella för Dylan? Vem är tjejen med rosa hår som ingen träffat förut? Ibland blir skogen vred handlar om kollo, kärlek och kompisar. Och en mörk, magisk skog.


Vad jag tyckte:
Ibland blir skogen vred är en fristående uppföljare till boken Flickan på tavlan, en bok som jag verkligen gillade. Jag gillar också bok nr två med sin mysrysiga känsla och kollomiljön. Åhlund är fortfarande lika skicklig på att skriva sina karaktärer som hon var i bok ett. Här tycker jag de fördjupas ännu mer och man får lära känna Ella och Dylan ännu bättre. Jag tycker också om att Hassan ifrån bok ett har en något mer framträdande roll i denna boken. En härlig läsning! Och jag ser framemot fler böcker med Ella och Dylan.


Inger Ohlsson, Glasbarnen



Handling:
Mystiska saker händer i Billies och hennes mammas nya hem. Det är som att huset inte vill ha dem där. Tillsammans med vännen Aladdin börjar Billie forska i husets mörka historia. En historia som leder hela vägen fram till den natt då Billie plötsligt vaknar av att någon, eller något knackar på hennes fönster.

Vad jag tyckte:
En varm och mysig bok trots de kusliga inslagen, lagom med spänning och där vänskap står i fokus. Jag tyckte extra mycket om boken för den utspelas i en liten stad som jag känner till väl! Så när de gick på speciella gator eller områden så visste jag precis hur det såg ut! Kristina Ohlsson visar här att hon inte enbart kan skriva deckare utan också riktigt välskrivna och spännande böcker för de unga.  Deckarinslagen märks även här, luskandet och sökandet efter vad som egentligen hände i Billies hem. Detta vävs fint ihop med de mer kusliga inslagen tycker jag.  En härlig slukarbok helt enkelt och jag ser framemot att få läsa nästa del Silverpojken.


Ingelin Angerborn, Hjärtat av damm


Handling:
Bella går en teaterkurs på Gamla Ekmanska Teatern på höstlovet. En anrik teater med knarrande golvtiljor och tjocka, röda sammetsridåer. Ryktet säger att det spökar där, men det är så klart bara skrock. Eller? Snart slocknar ljuset utan anledning, mystiska bankningar hörs på dörren och under avslappningsövningen bryts den lugna musiken av ... ja, av vadå?

Vem skriver underliga saker på spegeln till tjejtoaletten? Varför lyser det uppe på vinden dit de inte får gå? Och varför säger Nelli, som också går på kursen, att hon har sett döden?


Vad jag tyckte:
Ingerlin Angerborn kan verkligen konsten att skriva finstämda men kusliga berättelser för unga läsare. Berättelser som också rymmer vänskap och familjeband. I Hjärta av damm så vågar Bella sig på att gå på teaterkurs helt ensam men där hon får en massa nya fina vänner. Det är en spännande berättelse med ett lågmält tempo som sakta sakta vrids upp.  Men hela tiden med en förankring i det vardagliga och verkliga, snyggt gjort det tycker jag. Jag älskar också hela teatermiljön, det är något speciellt med just den miljön tycker jag. Jag kan varmt rekommendera denna!

2 kommentarer:

  1. Ååååh de låter suveräna alla 3 :)
    God fortsättning
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! De är tre riktigt bra böcker som jag varmt kan rekommendera! God fortsättning till dig med!

      Radera