tisdag 19 januari 2016

Barnvakten av Sofie Trinh Johansson

Sofie Trinh Johansson, Barnvakten
Rec-ex ifrån Zombie Förlag, Tusen tack!
( E-novell)

Handling:
Sextonåriga Sandra är gravid och har bestämt sig för att föda sitt barn och ta hand om det på egen hand. Men pengar är ett problem. Ett erbjudande om att sitta barnvakt mot generös ersättning kommer som en skänk från ovan. Pojken hon ska sköta om heter Benjamin och sägs vara lite annorlunda, lite blyg. Och det stämmer. Benjamin är inte som andra barn.

Vad jag tyckte:
Jag älskar verkligen skräck, både i litterär form och som film men det finns två element som skrämmer vettet ur mig när kommer till skräck.  Nr 1 är dockor som blir levande och väldigt onda, det är så skrämmande tycker jag av någon anledning för det är så onaturligt. Nr 2 handlar om barn, barn som blir onda. Typfall är Damon i filmen Omen, av samma anledning som dockorna, det är inte naturligt och det är så obehagligt.

Så vad gör jag? Jo jag läser Barnvakten..... Titta på omslaget och säg mig vem denne lille pojke liknar? Jag tycker pojken är ruskigt lik Damon i filmen Omen!

Men läste gjorde jag ändå och så glad är jag för det! Jag blir vettskrämd naturligtvis men på ett väldigt bra sätt eftersom Barnvakten är en synnerligen välskriven novell. På den lilla textyta som en novell spänner över så lyckas Sofie Trinh Johansson skrämma vettet ur mig rejält med en väl uppbyggd skräckhistoria.  Sandras utsatthet och ensamhet bidrar till att spänningen ökar rejält.  Där det vardagliga krockar med det övernaturliga och skräckfyllda med Benjamin. Snyggt gjort!

Jag kan varmt rekommendera Barnvakten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar