onsdag 13 januari 2016

Komma fram av Rainbow Rowell

Rainbow Rowell, Komma fram

Handling:
Georgie bor i Los Angeles och är manusförfattare till en komediserie. När hon dagarna före jul får sitt livs jobbchans, tvingas hon ställa in familjens julfirande hos svärföräldrarna. Hennes man Neal blir inte bara besviken, utan tar med sig barnen och åker ändå. Och vägrar sedan att svara på mobilen. Men när Georgie en kväll provar att ringa till Neals föräldrahem från telefonen i sitt gamla flickrum, svarar han plötsligt. Fast det är inte den vanliga Neal. Utan Neal från 20 år sedan. Antingen har Georgie tappat förståendet eller ... så pratar hon i en magisk telefon. Oavsett vilket ser hon sin chans att ställa allt tillrätta.

Vad jag tyckte:

Jag älskade Rainbow Rowells Eleanor & Park och jag blev väldigt förtjust i Fangirl. Nu har jag läst hennes första bok för vuxna, de båda andra var ju mer YA eller kanske crossover. Och ja jag blev förtjust i denna med men kanske inte så där översvallande som i de båda andra. 

Komma fram är inte på något sätt en dålig bok men det är ändå något som skaver och stör det varma och fina i berättelsen. För mig handlar det nog en hel del om rollerna Georgie och Neal har. Hur Neal blir en sur och grinig för att Georgie satsar på karriären medan han får vara hemmapappa med ett urtrist jobb. Jag stör mig lite på det där faktiskt och framför allt för att så mycket skulle kunna bli bättre om de två bara pratade med varandra! 

Samtidigt så är det också spännande att Rainbow Rowell vänder på de traditionella rollerna och byter plats på det som vi är vana vid. En av hennes styrkor är även att de personer Rowell skildrar är så normala, om än något skruvade men de känns äkta och vardagliga på ett mycket trovärdigt sätt. Sedan adderar hon en gnutta magi med hjälp av den magiska telefonen och det blir så fint och hjärtevärmande!   Komma fram växer till sig och när jag slutat läsa den så sitter jag där med pirr i magen och fluff i hjärtat! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar