torsdag 23 juni 2016

Tre franska pärlor ifrån Sekwa

Olivier Bourdeaut, I väntan på bojangles
Handling:
En pojke växer upp med en mamma som byter namn varje dag, en pappa som älskar att ljuga ihop historier och en trana som husdjur. Föräldrarna älskar att dansa och allra helst till Nina Simones ”Mister Bojangles”. De har vänt vuxenansvar och konventioner ryggen för att göra varje dag till ett äventyr. Men när skatteverket knackar på dörren och deras tillvaro riskerar gå om intet, glider mamman över gränsen till galenskap och blir intagen. Pappan och sonen kokar då ihop en storartad plan för att frita henne och få sitt gamla liv tillbaka.

Vad jag tyckte:
En charmig och söt berättelse med ett vackert språk. En finstämd berättelse som växlar mellan allvar och humor. Där de vuxna lever i en sagoskimrande tillvaro och en liten pojke som försöker förstå sig på vuxenvärldens märkliga sätt. Jag tyckte mycket om den, det var behagligt att läsa och jag trivdes i sällskap med Bourdeauts karaktärer men samtidigt blev jag också lite arg. Arg för att föräldrarna så uppenbarligen inte kan ta ansvar varken för sig själva eller sitt eget barn. Kanske är jag för realistisk och tråkig men detta störde mig en del under läsning. Men i övrigt en charmig och fin liten berättelse.




Grégoire Delacourt, Allt jag önskar mig   

Handling:
Livet blev nog inte riktigt som hon hade tänkt sig. Jocelyne, även kallad Jo, drömde om att bli modeskapare i Paris, men driver en sybehörsaffär i Arras. Hon väntade på drömprinsen, men det var Jocelyn, även kallad Jo, som dök upp. De har två utflugna barn och lever ett stillsamt liv tillsammans. För nöjes skull skriver hon en blogg om sömnad, spets och pärlor.
En dag övertalas hon av sina väninnor att spela på lotto och vinner 18 547 301 euro ! Den dagen vinner hon stort. Eller gör hon det?
Vad jag tyckte:
Allt jag önskar mig är en bok som väcker många tankar, för hur skulle jag själv reagera om jag vann en sådan enorm summa pengar. Detta gav faktiskt upphov till ett mycket intressant samtal mellan mig och kära sambon! Allt jag önskar mig är en bok som drivs framåt genom en inre handling och vi får genom Jocelyne bemöta detta enorma att vinna så mycket pengar. Det är en fin bok som berör drömmar och förväntningar men där de drömmarna och förväntningar kanske inte i slutänden blev så som man tänkt sig. En varm berättelse med en skön humor, allt skildrat på ett rättframt och enkelt språk som är mycket tilltalande att läsa.




Valérie TongCuong, Mirakelverkstaden  

Handling:
Mariette är historie- och geografilärare och gift med en narcissistisk politiker. Hon är på gränsen till utbrändhet och när klassens bråkstake går ett steg för långt gör hon något oerhört – hon skickar honom nerför en trappa med en rungande örfil. Millie lever ett ensamt liv där vikariaten som sekreterare avlöser varandra. Men en kväll står hennes hus plötsligt i ljusan låga. Då vänder Mille flammorna ryggen och kastar sig ut genom fönstret. Monsieur Mike har deserterat från militären och har sedan dess gjort gatan till sitt hem. Överfallet från den stackars saten vars sovplats han stulit kommer som en blixt från klar himmel.
Precis när Mariette, Millie och Monsieur Mike tror att allt är förlorat dyker Jean upp som svaret på deras böner och sträcker ut en hand. Det sägs att han uträttar underverk med dem han välkomnar till sin Mirakelverkstad, att han mot alla odds lyckas lappa ihop trasiga själar. Men kan man verkligen skapa sig själv på nytt utan att göra upp med sina gamla demoner? Den mystiske Jean drar i trådarna i en lek som blir allt farligare, och de boende på Mirakelverkstaden börjar ana att allt inte är som det verkar.

Vad jag tyckte:
Mirakelverkstaden var mer mörk än vad jag hade väntat mig, den sockersöta pralinen visade sig vara en mörk chokladbit. Men det gör inte boken på något sätt sämre utan tvärtom så bjöd Mirakelverkstaden på en historia med gripande livsöden, starka vändningar och om en tro att livet faktiskt kan ge en en andra chans. Att mötet med andra människor faktiskt kan ge en hopp och tro på livet igen. Språkligt sett var Mirakelverkstaden en njutning att läsa, ett enkelt och rättframt språk med en del mörk humor i sig.  Jag hade en mycket trevligt stund tillsammans med karaktärerna i Mirakelverkstaden och jag kommer definitivt läsa mer ifrån Valérie Tong Cuong.





4 kommentarer:

  1. Jag tycker att nästan allt är läsvärt från Sekwa - och de ovanstående verkar också vara böcker man fastnar för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sekwa kan man lita på, de ger ut många fina böcker. Alla ovanstående är läsvärda tycker jag. Även om alla kanske inte är full pott så var det trevligt att stifta bekantskap med dom.

      Radera
  2. Visst blev man lite förvånad över Mirakelverkstaden :). I väntan på Bojangles vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag hade förväntat mig något helt annat av Mirakelverkstaden, men det är kul att bli överraskad! I väntan på Bojangles var en fin bok, inte helt i min smak men charmig på sitt sätt.

      Radera