fredag 12 augusti 2016

Temainlägg: Tre hemligheter och sökandet efter sanningen

I detta tredje temainlägget som har som syfte att försöka beta av den orimligt långa listan med oskrivna böcker så kommer det handla om hemligheter och sökandet efter sanningen.

Vi börjar faktiskt vårt temainlägg i ett stall!
Dagen då vi försvann, Lucy Robinson

Annie har en mörk hemlighet, en hemlighet som är så djup att det kommer krävas något mycket oväntat för att Annie ska bli hel igen. Katie som är Annies vän befinner sig på någon helt annanstans, hon är på flykt och sin fristad finner hon väldigt oväntat i ett häststall. Oväntat eftersom Annie sökt ett jobb som hästskötare, trots att hon vet något alls om hästar. Men hon får jobbet och sakta börjar vi som läsa förstå att något inte står rätt till. Vad är det som dessa två kvinnor döljer och vad är som gör att de är på flykt? En tätt berättelse med skärpa och konstant spänning, där jag som läsare faktiskt inte vet vad som lurar runt nästa hörn. Starka och trovärdiga karaktärer som känns levande och äkta. Jag som var hästtjej i yngre år älskar också skildringarna av stallet och hästarna där.  En spännande läsning med inslag av kärlek.





Därefter hoppar vi raskt över till storstaden London och en familj i
sönderfall.
Den tredje hustrun, Lisa Jewell

En stjärnfamilj bestående av två exfruar, en ny fru och ett antal barn som alla kretsar kring maken och pappan Adrian. Alla är de lyckliga och nöjda med sin brokiga familjeskara. Eller? För när Maya, Adrians tredje hustru faller framför en buss och omkommer så visar det sig att bakom fasaden döljs både hemligheter och svek. Och ännu mer de konsekvenser hemligheter kan få. Som vanligt bjuder Lisa Jewell på en välskriven berättelse som blottlägger karaktärerna på djupet och där vi får följa med in bakom fasaden. Lisa Jewell har ett luftigt språk som tilltalar mig mycket och jag läser med njutning hennes böcker. Dock så når  Den tredje hustrun inte upp till samma nivå som tex Fågelburen. Jag upplever att Den tredje hustrun på något sätt är lite tunn, berättelsen känns inte helt färdig på något sätt. För när den stora hemligheten avslöjas så sitter jag mest där och känna " Jaha? Vad det allt?". Men förutom detta lilla så är Den tredje hustrun en välskriven och intressant bok som tilltalar mig mycket. Lisa Jewell styrka är hennes skicklighet i att beskriva relationer mellan människor på ett mycket övertygande sätt.


Nu tar vi hoppet över till en fest, en fest för de rika och där en enda ödesdiger natt kommer förstöra
många människors liv.
Den mörkaste hemligheter, Alex Marwood

Cooco och Ruby, enäggstvillingar och barn till ett mycket förmöget par. En fest för att fira att tvillingarnas pappa fyller femtio år och en morgon där alla vaknar och inser att Cooco är spårlöst borta. Vad är det som hänt egentligen? Var är Cooco? Bokens berättelse utspelar under två helger, den första är helgen då Cooco försvinner och den andra den helgen då den mörkaste hemligheten kommer att avslöjas. Alex Marwood börjar alltmer närma sig att hamna på min favorit-lista men Den mörkaste hemligheten är dock inte fullt så bra att jag kan skriva dit henne direkt. Den mörka hemligheten är på inget sätt dålig, det är en mycket obehaglig berättelse som är riktigt välskriven. Dock så känns det hela lite ljummet, jag får inte riktigt samma känsla som när jag läst hennes två tidigare. Detta kan kanske ha mest med mig själv att göra, jag hade en tid då jag hade lite låg läslust. För Den mörkaste hemligheten andas av glamour och lyx, en ljuvlig försommarkväll fylld med löften och förtrollning. Där de vuxna dricker kopiöst och njuter av sin luxuösa omgivning med solen som skiner och nätterna är fulla av tindrande stjärnor. Barnen som är med löper mest fritt och på kvällarna får de en lite "vitamin" ( en sömntablett!!!) för att de vuxna ska kunna njuta ostört. Dessa oansvariga vuxna gör mig förbannade och ledsen. Så visst lyckas Marwood med att beröra mig som läsare och som ständigt driver på mig framåt. Kanske kan den där känslan av ljummet beror lite på att det är lite otydligt när berättelsen skiftar spår och person. Men sjutton vad det är otäckt när Marwood skriver och denna berättelse berör mig så starkt eftersom det handlar om barn som far illa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar