fredag 30 september 2016

Forever Young av Johan Ripås

Johan Ripås, Forever Young
Rec-ex ifrån Piratförlaget, Tusen tack!

Handling:
Det är sommar, det är mitten av åttiotalet. Kalla kriget är ett ständigt hot och alla är rädda för atombomben. John, som är syntare lika mycket för stilen som för musiken, bor med sin mamma och sin destruktive styvfar men håller sig hemifrån så mycket han kan. Hans bästa vän Anton är i sin tur bortglömd av sin familj. Tillsammans försöker de förstå hur världen i allmänhet och vuxenvärlden i synnerhet sitter ihop.
De träffar Peder som plötsligt flyttat in i det övergivna huset vid sjön. Kanske är han den klokaste vuxna de har träffat eller möjligen den galnaste. Det blir i alla fall en oförglömlig sommar där frihet och övergivenhet går hand i hand. Där den första kärleken och den starkaste vänskapen sätts på prov.

Vad jag tyckte:
Forever Young var en titel som lockade mig när jag läste om den på Piratförlagets hemsida. Det verkade vara en bok som passade mig väl och det hade jag helt rätt i. Forever Young är en skimrande vacker uppväxt skildring som verkligen griper tag i en.

Detta är en berättelse om vänskap och om att försöka förstå sig på vad det innebär att vara vuxen. De två vännerna John och Anton är så fint tecknade att de känns helt igenom levande. Jag bryr mig om dom och vill så innerligt att det ska gå dom väl. Forever Young är mycket träffsäker i sin skildring av 80-talet, jag själv föddes i början av 80-talet så det tilltalar mig mycket att vi befinner oss just där. Det finns vissa scener i boken som är både vackra och samtidigt skrämmande i sin totala känsla av övergivenhet och ilska över de vuxnas sätt att vara och bete sig. Oförståelsen inför vuxenlivet är gripande berättad och jag märker att jag mellan lässtunderna funderar mycket på de båda pojkarna.  Jag njuter av det klara och tydliga språket som insiktsfullt skildrar de unga pojkarnas sommar. En sommar fylld med det oväntade och det obegripliga, en bitterljuv sista sommar innan barndomen för alltid är över. Trots allvaret med sitt lätta stråk av mörker så finns det en varm humor igenom hela boken. Där de destruktiva familjerna och övergivenheten görs hanterbar med en syrlig humor.  Forever Young nästlar sig in under skinnet på mig och jag kan varmt rekommendera den.

Detta är Johan Ripås debutbok och jag hoppas verkligen att författaren fortsätter skriva för jag vill verkligen läsa mer av honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar