Läser gör jag dock, många sömnlösa nätter och dagar då man inte orkar annat än att fly in i en bok. I slutet av augusti och början av september var det en speciell serie som fungerade som flykt för mig. Men det kommer jag skriva mer om i ett eget inlägg.
Jag har många böcker att skriva om men jag betar av dom en i taget, rec-ex i första hand och alla andra sedan.
Juli
- Eva Dolan, Döda talar inte, De, ***
- John Stephens, Rubinernas bok, *** ½
- Elisabeth Östnäs Sagan om Turid: Kungadottern, , Ung, **** ( Sverige, k)
- Kate Morton, Huset vid sjön, , R **** ( England, K)
- Fred Vargas, Istider, De **** ½ ( Frankrike, k)
- Jussi Adler-Olsson Den gränslösa, De *** ½ ( Danmark, m)
- Emilie Schepp, Märkt för livet, De *** ½ ( Sverige,k)
- Arne Dahl, Utmarker, T/De *** ½ ( Sverige, m)
- Kristina Ohlsson, Paradisoffret, De *** ½ ( Sverige,m)
- Dave Rudden, Det lånade mörkrets riddare, **** Ung/Fa ( Irland, m)
- Gregg Hurwitz, Vem är Evan Smoak, T *** ½
- Kristina Ohlsson, Zombiefeber, Ung, *** ½ ( Sverige, k)
- Ann Cleeves, Tomma luften, De **** ( England,k)
- Christian Unge, Turkanarapporten, T **** ( Sverige, m)
- Ransom Riggs, Själarnas bibliotek, Ung ****
- Bill Laws, Femtio växter som ändrat historiens gång, F, *** ½ (
Månadens bästa: Dave Ruddens bok Det lånade mörkrets riddare visade sig vara en riktigt bra och välskriven urban fantasy.
Månadens deckare: Äntligen en ny bok av Fred Vargas med den märkliga kommissarien Adamsberg i huvudrollen.
Månadens mysigaste: Kate Mortons fina bok Huset vid sjön
Månadens besvikelse: Jussi Adler-Olssons bok Den gränslösa visade sig vara mindre bra än jag hoppats på.
Månadens överraskning: Elisabeth Östnäs bok om Turid visade sig vara en riktig läsupplevelse
Augusti
- Marie Åberg, Vi som älskade och hatade så, R **** ½ ( Sverige, k)
- Samuel Björk, Ugglan jagar ensam om natten, De **** ( Norge, m)
- Agnes Ledíg, Det vi inte visste var lycka, R ****½ ( Frankrike, k)
- Lawrence Anthony, Mannen som talade med elefanter, F **** ( Sydafrika, m)
- Karl Almén Burman, Kaufmans utvalda, R **** ( Sverige, m)
- Laura Wood, Poppy Pym och faraos förbannelse,*** ½ Ung (England, k)
- Stefan Åberg, Kärleken kommer och kärleken går, R ***** ( Sverige, m)
- Stephen Both, Bron, De *** ½ ( England,m)
- Nina George, Den lilla bokhandeln i Paris, R **** ( Tyskland, k)
- J.K Rowling, Harry Potter och fången ifrån Azkaban, Ung **** ( England, k)
- Ruth Ellis, Mina hjältinnor, F/K *** ½ ( England, k)
- Markus Bergstrand, Färjan, S ***** ( Sverige, m)
- Peter Bergting, Trolldomsakademien; Spökslottet, Ung/Fa **** ( Sverige, m)
- Madeleine L¨Engle Ett veck i tiden, Ung/ Sfi ***** (USA,k)
- M.J Aldrige, Dansa min docka, De **** ( England, m)
- Dolores Redondo, Den osynlige väktaren, De ***** ( Baskien, k)
- Jenny Töredal, Älvkorset, Fa **** ( Sverige,k)
- Christoffer Carlsson, Mörkret, väktare, lögnare, vän, De/T **** ½ ( Sverige,m)
- J.K Rowling, Harry Potter och den flammande bägaren, Fa/Ung, **** ( England, k)
Månadens bästa: Det finns många att välja mellan denna månad, många fyror denna gång. Men jag väljer faktiskt Marie Åberg, tätt följd av Stefan Åberg!
Månadens överraskning: Den skimrande vackra boken Ett veck i tiden var verkligen en överraskning.
Månadens skräck: Mats Strandbergs fenomenala bok Färja satte skräck i mig denna månad.
Månadens deckare: Här finns en hel del att välja mellan men Den osynlige väktaren kniper platsen denna gång.
Månadens besvikelse: Stephen Both senaste om Ben Copper och Diane Fry var förvisso bra men inte så bra som jag hoppats på.
Månadens fakta: Mannen som kunde tala med elefanter visade sig vara en oerhört fascinerande och vacker berättelse.
Månadens finaste: Det vi inte visste var lycka var en sorglig men vacker bok.
Månadens serie: Harry Potter gav mig något jag inte räknat med, mer om det i ett eget inlägg.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar