söndag 25 september 2016

Vem var Evan Smoak av Gregg Hurwitz

Gregg Hurwitz, Vem var Evan Smoak?

Handling:
Evan Smoak lever under falsk identitet. Hans penthouse-våning är ett ointagligt, högteknologiskt fort. Han har lägenheter, bilar och vapengömmor strategiskt utplacerade över hela Los Angeles.

Men Smoak är inte en paranoid galning. Detta är hans vardag. Det är resultatet av en barndom som från tolv års ålder bestått av en skoningslös hårdträning med ett enda mål: att bli den perfekte mördaren. 

Smoak har tillbringat hela sin uppväxt i ett topphemligt och olagligt forskningsprojekt hos försvarsdepartementet. Men något händer i organisationen: Smoaks hanterare, den enda personen han verkligen känner, mördas och hans tillvaro kollapsar. 

Smoak vänder organisationen ryggen. Han går under jorden och väljer istället att använda sina färdigheter för att hjälpa människor som hamnat i knipa. Men någon anser att Smoak är en riskfaktor som måste försvinna. Och denne någon har samma träning som Smoak själv ... 

Vad jag tyckte:

Nu är det ett tag sedan jag läste ut denna bok och helt ärligt minns jag inte så mycket av boken. Jag minns handling i stora drag och jag minns att det är en riktigt spännande och fartfylld actionberättelse. Evan Smoak är en säregen karaktär som på ett väldigt manligt sätta agerar hjälte åt de som behöver det allra bäst.  Konspirationerna haglar tätt i boken och självfallet kommer Evan Smoak råkar ut för de mest spektakulära sitatuationer som finns. Men med sin rådighet och sin träning kommer han rädda både sig själv och de som befinner sig i fara. Dessutom så finns det gott om vapen i alla möjliga former och dessutom lyxigt boende, fin mat och dyr vodka. Kvinnor finns det också gott om. Så i mångt och mycket påminner Evan Smoak om standarhjälten ala James Bond.

Nu låter det som jag kanske inte gillade Vem är Evan Smoak men det gjorde jag faktiskt. Det är en lättläst och underhållande thriller som var rätt trevlig att läsa. Den bjöd på underhållning under ett par timmar och det var ju riktigt spännande med ett konstant driv hela vägen igenom. Samtidigt så är allt detta actionfyllda balanserad med en lågmäld eftertänksamhet som rör Evan Smoak och hans bakgrund. Jag gillar det att vi får veta så mycket om Evan och hans bakgrund för det gör att hans mer levande och fyllig.  Det gör han på något sätt mer trovärdig samtidigt så är hans efternamn talande, det är ju väldigt lätt att utläsa Smoak som Smoke. Men jag gillar det jag läser och även om jag nu såhär en tid efteråt inte kommer ihåg allt så betyder det inte att det är en dålig bok. Bara att mitt minne inte är som det ska och att det får inte plats hur mycket som helst på hjärnkontoret. Så de där stödorden jag skriver om varje bok numera är god hjälp nu när jag försöker skriva ikapp om alla de böcker jag läst under senaste tiden.

2 kommentarer:

  1. Jag blev positivt överraskad av den här boken. Evan Smoak var lätt att tycka om, trots hans yrke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt bra bok, jag gillade också den och hoppas på att det kommer fler om Evan Smoak. =)

      Radera