onsdag 11 januari 2017

Den röda adressboken av Sofia Lundberg

Sofia Lundberg, Den röda adressboken


Handling:
Livet är som ett pärlband av människor. Vi möts och vi älskar, vi skiljs åt, vi skrattar förtroligt i djup vänskap, vi går igenom nederlag och vi får våra hjärtan krossade.

Doris har haft samma adressbok sedan 1928. I den finns hennes alldeles egna pärlband av människor som hon mött genom livet. Nu lever hon ensam i en lägenhet på Bastugatan i Stockholm. De flesta av namnen i adressboken är överstrukna, döda, och de enda avbrotten i ensamheten är hemhjälpens besök och samtalen med systerdotterdottern Jenny på andra sidan Atlanten. En dag börjar Doris skriva ner sina minnen om vännerna i adressboken. Så att Jenny, som blir den enda att minnas Doris, också får tillgång till hennes minnen.

Vad jag tyckte:
Det är alltid lite vanskligt att läsa en bok som en nära familjemedlem eller någon annan ber en att läsa med orden " Det är en så fantastik bok, jag älskar den verkligen!". För tänk om man inte själv gillar boken alls? För mig i alla fall känns det lite svårt att tycka illa om en bok som är en annan persons favoritbok. Så är fallet med denna boken, min kära mamma läste denna och hyllade varmt. Hon ville gärna att jag skulle läsa den. Så till slut gjorde jag det, lite små ängslig. Men det visade sig att jag inte behövt vara orolig. I detta fallet så visade det sig att jag och kära mamma tyckte lika mycket om boken.

Den röda adressboken är varmt och ömsint skildring över ett liv som sträcker sig från 1928 och fram till våra dagar.  Livet som skiftar ifrån Stockholm till Paris, sedan New York och en stund i England för att återvända hem till Stockholm. Vår berättarröst tillhör Doris, kvinnan som ung flicka fick den röda adressboken i present. I den har hon noggrant antecknat alla personer som kommit och gått i hennes liv. Numera är de allra flest namn överstrukna med kommentaren Död i kanten. Så många liv som skymtar förbi och så många öden vi får ta del av.

Med varsam hand och ett fjäderlätt språk berättar Sofia Lindberg sin historia. Hon skildrar den gamla Doris vånda inför ålderdomen och om hennes ensamhet när alla hennes kära försvunnit. Systerdottern som bor i USA finns ändå där, ständigt närvarande. Med närvaro och känslosamhet lyfter författaren fram sina karaktärer. Den röda adressboken är en finstämd och vacker skildring över flera människors liv och öden. Sorg och ensamhet varvas med vänskap och kärlek i en berättelse som jag kommer bära med mig länge.

Betyg: 4+/5
Boken kommer från: Mamma =)
Andra som skrivit om boken: Cissigrip, Bokstunder  och Endast Eböcker 

3 kommentarer:

  1. Åh, den här boken är så bra. Hamnade bland mina top 10 förra året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är troligt att den hamnar på min topplista för detta året :)

      Radera