torsdag 5 januari 2017

Statistik över 2016

Då var det dags att sammanfatta 2016 i någon form av statistik.

Vi börjar med årets antal: 204 st
En rejäl hög med böcker alltså! Men det har sina skäl det med, hela hösten och vintern har jag begravt mig i böcker och läst nästan det dubbla mot vad jag brukar läsa per månad. Dessutom läser jag också en stor del böcker riktade till mellanåldern/ tonåren och dessa böcker går rätt fort att läsa. Jag hoppas på ett något mindre antal inför 2017 eftersom det rejäla antalet på ett vis indikerar att jag inte mått så bra under långa perioder.

Indelningen på dessa böcker blev i kön på det här viset:
Kvinna: 104
Man: 86
Blandat: 6
En ganska så jämn fördelning tycker jag, ett visst överslag mot den kvinnliga sidan men ändå relativt jämt tycker jag. Jag är fullt nöjd med denna fördelning.

Ska vi sedan titta lite närmare på vilka länder jag läste ifrån, jag har valt att utgår ifrån vilket land författaren är verksam i just nu.

* Sverige: 86
Ett ganska så förståeligt högt antal eftersom jag under året som gått fick många rec-ex ifrån svenska författare och förlag.

* Storbritannien: 50
Inte heller så förvånande, jag är mycket förtjust i engelska författare. ( Här räknas även med Skottland och Irland)

* USA: 41
Många författare som skriver dystopiska tonårsböcker tenderar komma ifrån USA.

* Frankrike: 6
* Kanada: 3
* Norge: 3
* Tyskland: 2
* Danmark: 2
* Australien: 2
* Österrike: 1
* Baskien: 1
* Spanien: 1
* Sydafrika: 1
* Colombia: 1
* Island: 1

Här märks tydligen att tre delar av världen är min primära läszon så det kan ju vara bra att ha i åtanke inför 2017. Att vidga perspektivet en aningen. Det är lite tråkigt att hela Afrika, Asien och Mellanöstern saknas samt även stora delar av Östeuropa.

Genremässigt har jag inte orkat räkna specifikt på varje genre men när jag suttit och räknat de andra delarna ser jag en klar övervägning mot deckare/thriller, dystopier och romaner. Därefter kommer ungdom och mellanålderns böcker.  Skräck och fantasy kommer därefter. Precis som det brukar vara alltså. Jag är nöjd med blandningen och även med att några nya genrer dykt upp såsom SFI och biografier. Även om de än så länge är få till antalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar