tisdag 14 februari 2017

Jag utan dig av Kelly Rimmer

Kelly Rimmer, Jag utan dig 

Handling:
Callum arbetar på en stor PR-byrå i Sydney och tar varje dag färjan hem till förorten Manly. En dag på färjan kommer han av en slump i samtal med Lilah, som är en engagerad jurist och miljökämpe, och detta första möte utvecklar sig snabbt till en stormig förälskelse. Ingen av dem tror egentligen på kärlek vid första ögonkastet, men de klickar helt enkelt med varandra.

Lilah försöker först kämpa emot med alla medel. Hon hittar på den ena ursäkten efter den andra för att inte låta känslorna ta över, men till sist ger hon upp och låter sig översköljas av kärleken. Allt ser ljust ut, och deras förhållande blir allt starkare. Men så kommer den dag då Lilah inte längre kan ignorera de sjukdomstecken som hon fruktat och hållit hemliga för Callum...

Vad jag tyckte:
Jag utan dig är en varm och kärleksfull skildring av en relation som sker mitt i livet. Men som aldrig får chansen att växa och bli för evig. Callum och Lilahs ålder är en av de saker jag gillar bäst med boken. De är båda runt 40 år, stabila karriärer båda två och starka i sig själva. Deras känslor för varandra är laddade såklart, speciellt under de förutsättningar som råder. Men i sig själva är det starka och tror på sig själva. Det gillar jag, en vuxen kärleksrelation med vuxna och mogna människor.

Jag utan dig bjuder på känslosam läsning som griper tag och stundtals får jag en klump i magen. När sedan slutet kommer så rinner både en och två tårar längs mina kinder.  Boken jämförs med både David Nicholls En dag och Jojo Moyes Livet efter dig. En jämförelse som verkligen stämmer bra tycker jag. Precis som dessa böcker är Jag utan dig är skildring om livet och döden och om kärleken som övervinner allt. Den röda tråden i Jag utan dig är att hur viktigt det är att leva här och nu, att ta vara på livet medan det pågår för man vet aldrig när det tar slut.

Språket i boken är mjukt och behagligt på ett väldigt fint sätt. Jag utan dig är en fin liten berättelse som berör och väcker känslor. Både Callum och Lilah känns levande och trovärdiga, de är karaktärer som man bryr sig om. Mycket beror på Kelly Rimmers förmåga att ge dom små detaljer och personlighetsdrag som gör dom speciella och som man kan relatera till.  Dessutom är Rimmer skicklig på att skapa läsvärda och intressanta dialoger. Älskar verkligen Lilah och Callums samtal, kaxiga och roliga.

Jag utan dig är en romantisk kärlekshistoria som både berör och väcker tankar. En varm skildring som får mig att både le och gråta en smula.

Betyg: 3+ / 5
Boken kommer från: Rec-ex från Modernista förlag, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Hyllan, Nilmas bokhylla, Zellys bokhylla, Bam tycker och Beas bokhylla

4 kommentarer:

  1. Den här har jag kikat på otaliga gånger, men jag har ännu inte skaffat mig den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En söt berättelse med värme. Gillade den rätt bra faktiskt.

      Radera
  2. Verkligen en fin story, gillade också den.

    SvaraRadera