lördag 29 april 2017

Konklaven av Robert Harris

Robert Harris, Konklaven  
Översättare: Svante Skoglund

Handling:
Påven är död. Bakom Sixtinska kapellets låsta dörrar samlas etthundraarton kardinaler från hela världen. Under ledning av kardinal Lomeli, som i tysthet vacklar i sin gudstro, ska de heliga männen utse den universella kyrkans nya överhuvud.

Men konklaven drar ut på tiden. Favoriter faller och obekväma sanningar kommer upp till ytan. Och ingen av de närvarande kan förutse hemligheten som den blivande påven bär på …

Vad jag tyckte
Konklaven är just en sådan bok jag nog lätt missat om jag inte haft min bokblogg ( med lite hänvisning till helgens bokfråga). Men fick ett trevligt mail från Ylva på Bookmark förlag om jag var intresserad av läsa just Konklaven. Just den dagen hade jag sett mycket om just denna boken på olika bokbloggare och min nyfikenhet var definitivt väckt. Så jag tackade jag även om bokens innehåll möjligen inte tillhör det jag brukar läsa. Konklaven handlar om just det som titeln säger, den helige Fadern Påven har dött och kardinaler från hela världen samlas i Vatikanen för att hålla val. Inte hade jag heller tänkt mig att jag skulle finna just en sådan här berättelse så oerhört spännande!

Robert Harris är en ny författare för mig, jag vet vem han är men har aldrig läst honom. Men han är en skicklig författare som verkligen behärskar konsten att skriva fram en otroligt bra och intressant historia. Det märks också att Harris gjort noggrann research inför boken då det finns små detaljer som känns verkligen äkta och där jag känner att jag verkligen får lära mig något nytt. Som tex när kardinal Lomeli, som är vår berättarröst, ska klä på sig. Den yllekaftan han bär har 33 knappar, en påminnelse över Jesus korta liv. Och där varje klädesplagg har en helig bön som bes varje gång kläderna tas på. Jag är helt fascinerad över alla dessa ritualer, riter och heliga ceremonier som omsvärmar livet i Vatikanen. Och hur oerhört rigoröst själva valet är, det är omgärdat av heliga ritualer och där kardinalerna är totalt isolerad ifrån omvärlden under hela valet.

Men även om kardinalerna är heliga män så är det också bara människor och konklaven fylls med maktspel, girighet och intriger som gör läsning riktigt spännande. Sista delen slukar jag eftersom jag bara måste få veta hur det hela slutar! Konklaven bjuder på både spänning och historia/religion-lektion samt får mig att börja googla intensivt om just den katolska kyrkan och speciellt Vatikanstaten.

Betyg: 4- /5
Boken kommer från: Bookmark förlag, Tusen tack!
Andra som skrivit om boken: Boklysten, Johannas deckarhörna,  Vargnatts bokhylla

6 kommentarer:

  1. Den här ser jag verkligen fram emot att läsa, jag tyckte väldigt mycket om hans förra bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den riktigt mycket =) Ska ta och kika efter fler böcker han skrivit.

      Radera
  2. Låter lovande. Jag lyssnar på En officer och spion av författaren och tänker nog läsa eller lyssna på denna längre fram någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte faktiskt riktigt mycket om den, en oväntad upptäckt då detta är inte är den sorts böcker jag normalt läser =)

      Radera